Bedre stat-prisen for 2022 til høringssystemet
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) delte ut prisen på den årlige styringskonferansen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).
– Vi må hele tiden forbedre oss i staten. Mer effektivitet og mindre byråkrati gjør at vi kan få mer velferd ut av den skatten folk betaler. Dette tiltaket styrker det lyttende demokratiet vårt, samtidig som det har effektivisert måten Utdanningsdirektoratet jobber på, sier Trygve Slagsvold Vedum.
Han sier at han er glad for at den statlige forvaltningen jobber kontinuerlig for å få mer innhold ut av ressursene og for å gjøre offentlige tjenester lettere å bruke og mer tilgjengelige for oss alle, uansett hvor vi bor i landet.
Utdanningsdirektoratet høringssystem legger til rette for at flere får mulighet til å komme med sine høringsuttalelser, ettersom det både har blitt enklere å nå flere og enklere å sende inn svar. Systemet sparer også tid internt i direktoratet, fordi ansatte slipper å bruke tid på manuelle oppgaver.
Styrker demokratiet
Offentlige høringer er en viktig del av demokratiet vårt og skal bidra til at innbyggere, organisasjoner, kommuner og næringsliv får si sin mening om nye tiltak før de besluttes. Høringssystemet er et verktøy for å gjennomføre høringer på en åpen og effektiv måte.
Økt kvalitet – lavere kostnader
Utdanningsdirektoratets løsning har ført til stor økning i antall uttalelser, samtidig som direktoratet har frigjort tid internt. Før brukte de 40 timer på å sammenstille en høring bestående av 200 uttalelser, en sammenstilling, som det i dag tar 5 minutter å utføre. Systemet støtter både publisering, innsending og analysearbeid i etterkant, og gjør det mulig å håndtere store volumer effektivt og riktig.
Juryen har bestått av direktør for DFØ, Hilde Singsaas, professor i ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Tom Colbjørnsen, konsulent og tidligere NAV-direktør, Joakim Lystad, områdedirektør i KS, Kristin Weidemann Wieland og forskningssjef, Concept/NTNU, Gro Holst Volden
Styringskonferansen er den største fagkonferansen for styring i staten. Den har som mål å inspirere og motivere til god styring i statlige virksomheter. I 2022 er temaet for konferansen «Effektiv ressursbruk – evner vi å prioritere?
Kontakter
Harald NyquistKommunikasjonsrådgiver
Tel:93 42 49 99harald.nyquist@dfo.noBilder
Om Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
Lørenfaret 1 C
0585 Oslo
400 07 997http://www.dfo.no
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) skal bidra til effektiv ressursbruk i staten gjennom regelverksforvaltning, kompetansetiltak, rådgivning og fellestjenester.
Følg pressemeldinger fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
Kvinner mindre fornøyde med likestilling enn menn7.3.2022 10:56:45 CET | Pressemelding
Kvinner gir tydelig lavere skår enn menn på spørsmål om hvor fornøyde de er med myndighetenes likestillingsarbeid. Det går frem av DFØs innbyggerundersøkelse 2021.
Velkommen til Styringskonferansen 2022: Mer enn 600 påmeldte!19.1.2022 09:53:04 CET | Presseinvitasjon
Velkommen til Styringskonferansen 2022: Effektiv ressursbruk – evner vi å prioritere? (digitalt arrangement) onsdag 26. januar.
Presseinvitasjon: Velkommen til Anskaffelseskonferansen 2021 (digitalt)19.11.2021 10:14:01 CET | Presseinvitasjon
Anskaffelseskonferansen går av stabelen 23. november. DFØ byr på en digital konferanse med spennende innhold om utfordringer etter covid, bestillerkompetanse og kontaktsoppfølging.
Presseinvitasjon: Velkommen til forvaltningskonferansen 20219.11.2021 13:41:18 CET | Presseinvitasjon
Forvaltningskonferansen er en årlig konferanse der vi tar opp ulik tematikk som er aktuell for forvaltningen. 15. november retter vi søkelyset på endringsprosesser i forvaltningen.
Resultatene fra innbyggerundersøkelsen 2021 er klare3.11.2021 08:30:00 CET | Pressemelding
Innbyggerne er jevnt over fornøyde med både statlig og kommunalt tjenestetilbud, og tilfredsheten med omtrent alle helsetjenester har gått opp sammenlignet med tidligere.