Barn og medier 2020: Medietilsynet kommer med ny undersøkelse om barn og unges medievaner
Tid: Tirsdag 11. februar kl. 08.30 - 12.30
Sted: Mesh, Tordenskiolds gate 3, Oslo
Medietilsynet har siden 2006 gjennomført en stor undersøkelse om barn og medier annethvert år.
– Disse undersøkelsene er viktige for å kunne følge utviklingen i de unges medievaner over tid. Innsikten vi får på denne måten er uvurderlig i arbeidet med å styrke den kritiske medieforståelsen blant barn og unge, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
3.400 respondenter fra hele landet
Cirka 3.400 9-18-åringer fra 51 skoler over hele landet har deltatt i Barn og medier 2020. Undersøkelsen kartlegger en rekke forhold ved barn og unges mediebruk, inkludert bruk av sosiale medier, gaming, delingskultur og personvern.
De første tallene fra årets undersøkelse legges fram i forbindelse med at Safer Internet Day markeres 11. februar. Da presenterer Medietilsynet blant annet informasjon om ulike typer skadelig innhold barn og unge har sett på nett og hvilke sosiale medier som er mest populære blant de unge.
Årets undersøkelse inneholder flere nye spørsmål, blant annet om eksponering for reklame og skadelig innhold. For første gang presenteres også tall for hvor mange barn og unge som bruker tjenesten TikTok.
– Både medieutviklingen og medievanene er i rask endring. Medietilsynet må kontinuerlig utvikle sine undersøkelser for å kunne kartlegge aktuelle og relevante sider ved barn og unges digitale liv, sier Vellsand.
Safer Internet Day markeres flere steder
Medietilsynet er nasjonal koordinator for EUs Safer Internet-arbeid i Norge og i anledning den globale markeringen av Safer Internet Day arrangerer Medietilsynet et frokostmøte om sol- og skyggesidene ved barns digitale liv11.februar. Dagen markeres også flere andre steder i Norge for å skape oppmerksomhet rundt arbeidet med å gjøre det tryggere for barn og unge på nett.
Datatilsynet diskuterer «Hvordan håndtere uønskede hendelser på nett?» i Tromsø, der det blir gitt konkrete tips til håndtering av uønskede hendelser på nett.
Barnevakten tar for seg «Gode nettvaner og forebygging av digital mobbing i skolen» i Bergen. Seminaret skal gi ansatte i skolen hjelp til å utvikle god undervisning om digital dømmekraft.
Dette er Barn og medier 2020:
- Medietilsynet har siden 2006 samlet inn data om barn og unges mediehverdag.
- Formålet med Barn og medier-undersøkelsen er å kartlegge relevante temaer relatert til barn og unges mediehverdag og å følge utviklingen over tid.
- For å utvikle nye og aktuelle spørsmål har Medietilsynet gjennomført gruppeintervjuer med 9-17-åringer i forkant av årets undersøkelse.
- Spørreskjemaet er utformet med utgangspunkt i tidligere Barn og medier-undersøkelser fra Medietilsynet, innspill fra de unge og andre relevante undersøkelser på området (som EU Kids Online, Ungar & Medier (Sverige), SIFO-studier om barn og unge i sosiale medier).
- Cirka 3.400 9-18-åringer fra 51 skoler i alle fylker har deltatt i undersøkelsen.
- Undersøkelsen er gjennomført i perioden desember 2019-januar 2020 av Sentio på oppdrag fra Medietilsynet.
Her kan du lese tidligere Barn og medier-undersøkelser 2008 – 2018
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom