Bank Norwegian stakk av med prestisjetung pris

Bank Norwegian Visa vant Freddie Awards-pris for beste kredittkort med fordelsprogram under det som refereres til som «flybransjens Oscar-utdeling».
BESTE KREDITTKORT MED FORDELSPROGRAM: Bank Norwegian Visa vant nok en gang den prestisjetunge prisen i årets Freddie Awards - virtuelt av året. Foto: Norwegian

Det var ikke bare Norwegiankortet som tok med seg en pris hjem i årets utdeling, også flyselskapet Norwegians fordelsprogram Norwegian Reward håvet inn priser under Freddie Awards-utdelingen, som i år ble avholdt virtuelt.

Fordelsprogrammet vant prisen for beste fordelsprogram for fjerde år på rad, i tillegg til å stikke av med seieren i kategoriene «Beste kundeservice» og «Beste markedskampanje».

Bank Norwegian Visa har stukket av med seieren for beste kredittkort med fordelsprogram også i 2019 og 2017.

– Norwegian-kortet har over lang tid gjort det svært godt i mange sammenlikninger og vunnet flere priser, blant annet fordi vi har gebyrfritt uttak i utlandet, ingen årsavgift, markedsledende valutapåslag og gode betingelser både for bruk og opptjening av CashPoints på alle Norwegian sine flyvninger. Vårt VISA-kort kan brukes på over 25 millioner brukersteder over hele verden, sier Kai-Morten Terning til Dinero.no.

Terning er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian, som utsteder kredittkortet.

Tjen poeng med Bank Norwegian kredittkort

CashPoints er navnet på Norwegian Rewards bonuspoeng. Du tjener poeng ved vanlig bruk av kortet, og disse poengene kan du deretter kjøpe flybilletter med. Forbrukerportalen Dinero.no har kåret Bank Norwegian Visa til beste kredittkort fem år på rad på grunn av kortets fordelaktige gebyrvilkår, inkluderte fordeler og forsikringer og tilgjengelige tilleggsprodukter.

– Jeg tror noe av det våre kunder setter stor pris på er at de kan tjene CashPoints på flere måter. Ved å bruke Norwegian-kortet til kjøp av flybilletter hos Norwegian, tjener man ekstra CashPoints på alle flyvninger, forteller Terning til Dinero.no.

Man kan også tjene CashPoints ved å benytte seg av Norwegian Rewards over 60 samarbeidspartnere. Via fordelsprogrammet kan du tjene poeng ved å hverdagslige ting som strømavtaler og telefonabonnement i tillegg til netthandel og reisespesifikke tjenester.

Med Bank Norwegian Visa får du 1 % opptjening på all vanlig bruk (ikke uttak, regningsbetalinger og overføringer) inntil 100 000 kroner, og 0,5 prosent opptjening på bruk som overstiger dette beløpet. 1 CashPoint er 1 norsk krone, og en Norwegian-billett til 399 kroner vil med andre ord koste 399 CashPoints.

– Våre kunder kan alltid være sikker på at én CashPoint tilsvarer én norsk krone, forsikrer Terning.

Tar over markedet

Norwegian Reward har i de siste årene slått seg opp som det beste fordelsprogrammet i Europa og Afrika, skal vi tro den toneangivende prisutdelingen. Nå virker det som om også kredittkortet Bank Norwegian Visa begynner å bli en fast favoritt, etter å ha vunnet prisen for beste kredittkort med fordelsprogram tre ganger på kort tid.

Kredittkortene til American Express, som er kjent som verdens største kort- og reiseselskap, har lenge vært en favoritt i nevnte kategori, men må stadig oftere se seg slått av konkurrenten Bank Norwegian. I Norge gjorde American Express flere endringer i sine kort etter at selskapet bestemte seg for å utstede kortene sine selv når distribusjonsavtalen med DNB utløp. Kortene ble blant annet gjort om fra kredittkort til faktureringskort.

– Vi har tatt avgjørelsen i sammenheng med at vi går inn i markedet i egen regi. Vi kan komme til å gi ut kredittkort i framtiden, men det finnes et antall aspekter å ta hensyn til – blant annet juridiske, sa administrerende direktør i American Express Nordic, Fredrik Sauter, til Dinero.no den gang.

Samtidig som kortene ble til faktureringskort, ble en del av de inkluderte fordelene fjernet. De beste American Express-kortene er samtidig særdeles kostbare – det eksklusive metallkortet American Express Platinum Card koster 6000 kroner i året, men får ikke mer enn terningkast fire i Dinero.no sin nasjonale sammenligning av kredittkort.