Bakerne slakter strømstøtten

Regjeringens nye strømtiltak møter sterk skuffelse i bakerbransjen.
Direktør i Baker- og Konditorbransjens Landsforening, Gunnar Bakke

- Fra i fjor høst har bakerne blitt trukket frem av statsministeren selv og Regjeringen som en bransje som var særlig utsatt for høye strømpriser. Tiltakene som kom i fjor, og de som kom i dag, er langt fra tilstrekkelig og vil ikke bidra til å redde den norske bakernæringen, sier direktør Gunnar Bakke i Baker- og konditorbransjens landsforening.

Bakke får støtte av administrerende direktør i Din Baker, Georg Husebæk.

- Bakerbransjen er ekstremt strømintensiv, og det er virkelig alvorlige tider for den norske bakerbransjen. Vi hadde håpet og trodd at regjeringen skulle komme med sterkere tiltak for å trygge arbeidsplasser i en bransje som er avgjørende viktig for norsk matforsyningssikkerhet, sier Husebæk.

Både Bakke og Husebæk viser til at avgjørende kompetanse kan forvitre dersom arbeidsplasser og bedrifter forsvinner på grunn av høye strømutgifter.

- Norske håndverksbakerier er bygd gjennom generasjoner. Bransjen sørger for foredling av korn fra den norske bonden, til den norske forbrukeren. Dersom denne bransjen forsvinner, vil verdiskaping i distriktene gå ned, samtidig som norsk matforsyningssikkerhet svekkes, sier Bakke.

- Stortinget må komme på banen, og sørge for kraftige forbedringer av tiltakene Regjeringen har lagt frem. Dette handler om fremtiden for norske bakere. I urolige globale tider er det avgjørende å tenke selvforsyning, foredling av korn fra norske bønder, og ikke minst arbeidsplasser i hele landet, avslutter Husebæk.

For ytterligere kommentarer:

Gunnar Bakke – 970 19 591