Bakerne med lærlingegaranti

Onsdag er fristen for å søke videregående opplæring. Nå lover Baker- og Konditorbransjens landsforening, gjennom sitt opplæringskontor, tilbud om lærlingeplass til alle som søker baker- eller konditorfag.

- Vi er stolte av å kunne si at alle som velger baker- eller konditorfag vil få tilbud om lærlingeplass. Det betyr at unge elever nå har en unik mulighet til å velge en karrierevei som både er spennende og nødvendig for Norge som nasjon, sier Gunnar Bakke i Baker- og Konditorbransjens Landsforening.

Bakke viser til bakerbransjens avgjørende rolle for å sikre norsk matforsyningssikkerhet, samtidig som ekte håndverksbakerier er noe forbrukerne ønsker mer av.

- Det er urolige tider i verden og Norge. Bakerbransjen sørger for at korn fra bonden ender som brød på bordet til folk flest. Det må Norge gjøre mer av i usikre tider. Samtidig er dette en karrierevei som er trygg og spennende for unge elever i det som kan bli urolige tider på arbeidsmarkedet.

Bakke mener det er store karrieremuligheter for ungdom som ønsker å satse innen bakerfaget.

- Vi ser at forbrukerne i stadig større grad er opptatt av kortreiste kvalitetsprodukter. Vi tror derfor vi vil se en sterkere trend innen norske bakervarer, laget på korn fra den norske bonden, i årene som kommer. Det håper vi også dagligvarekjedene og politikerne merker seg, slik at rammevilkårene for bransjen blir forbedret.

- En lærlingegaranti viser med all tydelighet at bakerbransjen er en offensiv bransje, som virkelig ønsker å satse på ungdom for fremtiden.

Til informasjon: Vi kan selvsagt bidra til at dere kommer i kontakt med nåværende lærlinger, slik at dere kan få sitater fra ungdom som har valgt dette som karrierevei allerede.

For ytterligere kommentarer:

Gunnar Bakke – 970 19 591