Arne Lyslo Kristiansen blir en del av folk og organisasjon i Møller Mobility Group

Arne Lyslo Kristiansen, som i dag leder Volkswagen Møller Bilfinans, blir en del av folk og organisasjon. – Arne brenner for å utvikle folk og det er jo det som er øverst på vår agenda, så jeg er sikker på at han kommer til å bli et flott tilskudd til avdelingen, sier Kristine Frøberg, konserndirektør folk og organisasjon i Møller Mobility Group.
Kristine Frøberg og Arne Lyslo Kristiansen.

Møller Mobility Group har i forbindelse med strategien «Dare to Move» mot 2025 satt folk på toppen av prioriteringslisten, og har som ambisjon å bli en av Nordens og Baltikums foretrukne arbeidsgivere uansett bransje.

Å utvikle folk er en av de fem pilarene i strategien. Derfor har avdelingen folk og organisasjon vokst de siste årene, og fokuset på utvikling er sterkt. I løpet av 2022 har flere hundre ledere i alle deler av konsernet fra alle fem land vært gjennom flere moduler av «Dare to Lead», som er navnet på konsernets største og mest omfattende lederutviklingsprogram.

- Medarbeiderne er vår viktigste ressurs og den sterke kulturen et konkurransefortrinn. Jobben er et sted hvor vi tilbringer mye av tiden vår og investerer mye av oss selv. Da er det viktig at vi føler oss sett, ivaretatt og har mulighet til å utvikle oss. Skal vi nå målene våre og lykkes med den store endringsreisen vi skal gjennom med transformasjonsprogrammet DRIVe, trenger vi et «topptrent Møller Mobility Group» og det ønsker vi å bidra til, sier Kristine Frøberg, konserndirektør for folk og organisasjon.

- Med Arne Lyslo Kristiansen på laget får vi en svært kompetent og rutinert leder som kjenner selskapet godt etter mange år og gjennom flere roller. Arne brenner for å utvikle folk og det er jo det som er øverst på vår agenda, så jeg er sikker på at dette kommer til å bli et flott tilskudd til avdelingen og det videre arbeidet med organisasjonsutviklingen når han tiltrer som senior prosjektleder, fortsetter Frøberg.

God timing
Arne Lyslo Kristiansen er i dag administrerende direktør i Volkswagen Møller Bilfinans – en stilling han har hatt de fire siste årene. Han har tidligere blant annet vært regiondirektør for Stor-Oslo i Møller Bil og direktør for servicemarkedet i Harald A. Møller, og har lang erfaring fra både importør- og retail-leddet i bilbransjen.

- Jobben i Volkswagen Møller Bilfinans har gitt meg veldig mange nye erfaringer. Her er det mange flinke medarbeidere, og det faktum at vi er en joint venture med Volkswagen Financial Services har vært en spennende tilleggsdimensjon rent ledelsesmessig. Vi er godt integrert med forhandlerne og dette er både nyttig og viktig i de tidene vi står overfor nå med endringer i bransjen hver eneste dag, sier Arne Lyslo Kristiansen.

- I folk og organisasjon tenker jeg at jeg kan bruke mange av de erfaringene jeg har skaffet meg gjennom ulike roller i bilbransjen. Jeg er opptatt av at utviklingen av mennesker og forretningsprosesser skjer parallelt. Det kan være lett å glemme at mennesker endres saktere enn teknologi. Derfor må vi trene og hjelpe til for å lykkes med de endringene vi jobber for. Dette vil være første gang jeg jobber i en HR-avdeling og med HR som fag og jeg ser frem til å tilegne meg ny kompetanse og lære av mine nye kolleger, understreker Kristiansen.

Stor og betydelig innsats
Volkswagen Møller Bilfinans tilhører forretningsområdet Møller Mobility Services, som ledes av konserndirektør Håvard Andersen.

- Arne har lang og bred ledererfaring, og vi er svært takknemlige for Arne sin solide og betydelige innsats gjennom fire år i Volkswagen Møller Bilfinans. Vi setter stor pris på at Arne vil stå i stillingen til hans etterfølger er på plass, hvilket gir oss godt rom til å rekruttere en ny administrerende direktør som vil bidra til den videre utviklingen av folk og forretning i Volkswagen Møller Bilfinans, sier Håvard Andersen.

Stillingen vil lyses ut omgående både internt og eksternt.

Kristine Frøberg og Arne Lyslo Kristiansen.