Solid andretertial, men svært krevende markedsutsikter

Møller Mobility Group leverte et solid resultat i andre tertial, som følge av god takt på utleveringer og god utvikling på bruktbil- og servicemarkedet. Samtidig gjøres det nå tilpasninger for å justere organisasjon og drift til lavere volum.

Møller Mobility Group leverer et solid resultat før skatt på 1.410 millioner NOK per andre tertial, 72 millioner NOK lavere enn tilsvarende periode i fjor. Omsetningen på 27,8 milliarder NOK er 19 prosent høyere enn i fjor, og resultatgraden er 5,1 prosent. Importvirksomheten i Norge samt Baltikum har hatt resultatfremgang, mens forhandlervirksomhetene i Norge og Sverige går tilbake i forhold til fjoråret.

- Resultatet så langt i år er drevet av utlevering av en stor ordrebank på nybil som vi hadde med oss inn i året, samt god utvikling i både service- og bruktbilmarkedet. Samtidig er det en meget krevende markedssituasjon for nye biler. Kombinasjonen av økte renter, høy inflasjon, økte avgifter på elektriske biler og økt priskonkurranse gjør at ordreinngangen er vesentlig lavere enn i fjor, forklarer konsernsjef Petter Hellman.

Utfordrende år i vente
Møller Mobility Group håndterer aktivt sitt varelager for å tilpasse seg forventede markedsvilkår, og har også igangsatt tiltak for å tilpasse kostnadene til markedssituasjonen.

- Vi forventer at økt rentenivå, usikkerhet og sterk konkurranse vil prege nybilmarkedet også i 2024, noe som setter press på resultatutviklingen. Det er gjennom året igangsatt en rekke tiltak for å tilpasse kostnadene til det markedsbildet vi nå har og forventer fremover. Dette innebærer også nedbemanninger i flere deler av virksomheten for å tilpasse kapasitet til langt lavere volumer. Dette er krevende for folka våre, men dessverre nødvendig for at vi kan fortsette transformasjonen og investere for fremtiden, forklarer Hellman, og legger til:

- Utviklingen følges tett, og vi har aktivt redusert lageret gjennom sommeren. Vi møter derfor en mer krevende periode med sterk likviditet og redusert risiko.

Økonomiske høydepunkter - andre tertial
Omsetning per 2. tertial 2023 nådde 27,8 milliarder kroner, sammenlignet med 23,4 milliarder kroner i samme periode i 2022.

Konsernet oppnådde et resultat før skatt på 1.410 millioner kroner per 2. tertial 2023, noe lavere enn i 2. tertial 2022.

Omsetningsøkningen skyldes i hovedsak økte snittpriser på nye biler, i tillegg til et sterkt bruktbilmarked og god utvikling i servicemarkedet.

Den generelle markedssituasjonen for nye biler forblir utfordrende, med lavere ordreinngang og dermed lavere volum og omsetning.