Solid resultat i et utfordrende marked

Møller Mobility Group leverer et resultat før skatt på 1.549 MNOK i 2023, en nedgang fra rekordresultatet på 2.649 MNOK i 2022. Omsetningen er 1 prosent lavere enn i fjor og resultatgraden ble 4 prosent mot 6,8 prosent i fjor. Dette er et godt resultat for Møller Mobility Group, men resultatutviklingen har vært svak i 3. tertial 2023.

- Møller Mobility Group leverte et godt resultat i 2023 som følge av en stor ordrebank ved inngangen til året, og god utvikling på bruktbil og servicemarkedet. Veldig mange har stått på i en krevende tid, samtidig ble det gjort tilpasninger for å justere organisasjon og drift til et lavere nybilvolum, forklarer konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.

Etter flere år med rekordresultater og stadig økende salgsvolum, stagnerte markedet i 2023. Økt rentenivå, usikkerhet og sterk konkurranse preget nybilmarkedet.

Omsetningen for konsernet ble 38,8 milliarder kroner i 2023, marginalt ned fra 39,2 milliarder kroner i 2022. Antall utleverte nye biler er redusert sammenlignet med 2022, men noe økte snittpriser begrenser omsetningsnedgangen.

En stor ordrebank ved inngangen til året, sammen med bedre produksjonstilgang ga høye utleveringstall i 1 og 2. tertial, men effekten av høy inflasjon, renteøkninger og økte avgifter dempet ordreinngangen gjennom året, slik at det ble betydelig lavere nybilvolumer i 3. tertial. Samtidig har det vært god utvikling i bruktbil- og servicemarkedet.

-Vi forventer at situasjonen vil vedvare utover i 2024, men håper på en svak bedring i markedet til høsten, understreker Hellman.

Tiltak for å tilpasse virksomheten til redusert volum
Det er gjennomført en rekke tiltak for å tilpasse kostnadene til det nye markedsbildet, og justere kapasiteten i henhold til lavere volum.

-Ved årsskiftet var vi i mål med en restrukturering av virksomheten med nedbemanninger i flere enheter. Dette har vært krevende prosesser for folka våre, men nødvendig for å tilpasse oss den virkeligheten vi står overfor, forteller Hellman.

Målrettet innsats på folk og bærekraft
Alle deler av virksomheten er igjen sertifisert som Great Place to Work. – Høyt engasjement og ærlige tilbakemeldinger er noe vi setter stor pris på. Etter et krevende år er det godt å se at de aller fleste fortsatt synes vi er et flott sted å jobbe, samtidig som det er områder vi kan forbedre, understreker Hellman.

Møller Mobility Group fortsetter det offensive arbeidet innen bærekraft, og toppet for andre året på rad PwCs klimaindeks. Denne viser at Møller Mobility Group er ett av få norske selskap som har utslippsreduksjoner og planer som er i tråd med Parisavtalen.

-Til tross for et utfordrende makrobilde fortsetter vi å være offensive og har høy investeringsvilje. Vi har sterke merker og en solid posisjon, og skal fortsette arbeidet med å utvikle både folk og forretning i en bærekraftig retning.  Dette gjør oss godt rustet for det som vil bli en noe mer utfordrende tid, avslutter Hellman.

Ny sammensetning av konsernledelse fra 1. januar