Arctic Race of Norway fra Mo i Rana til Trondheim i 2022

Arctic Race of Norway presenterte i dag etappene for sykkelrittet. Daglig leder Knut-Eirik Dybdal tror den 9. utgaven av sykkelfesten som i år starter i Mo i Rana 11. august og avsluttes i Trondheim 14. august, kan bli et høydepunkt, både sportslig og opplevelsesmessig.
VAKKER NATUR: Nok en gang skal TV-bilder av vakker norsk natur kringkastes på TV over hele verden når Arctic Race of Norway går fra Mo i Rana til Trondheim i august. Foto: Rune Dahl/ARN

Gleder seg til folkefest

- Vi har først og fremst sett på det sportslige når vi har lagt etappene. Men vi har selvsagt også hatt et blikk på det Trøndelag og Nordland kan by på av opplevelser for TV-seerne i de 190 landene som TV-bildene sendes ut til, forteller Dybdal.

Dybdal gleder seg ikke minst til folkefesten.

- Vi har sett at nordlendinger år etter år har stilt opp langs løypa og skapt folkefest. Nå gleder jeg meg til å se hvordan trønderne vil følge opp dette. Og jeg håper ikke minst å få oppleve et folkehav i Trondheim, når sykkelrittet skal avgjøres der, sier Dybdal.

De fire etappene

1. etappe, 11. august: Start og mål i Mo i Rana. 185 km. To ganger over Korgenfjellet. Den 900 m lange flate innspurten favoriserer sprinterne som har klart å henge med til slutt.

2. etappe, 12. august: Start i Mosjøen og mål i Brønnøysund. 155 km. Denne etappen er flatere og vil favorisere de rene sprinterne.

3. etappe, 13. august: Dronningetappen. Start i Namsos og mål ved Skallstuggu i Levanger (480 moh), 180 km. Her er det klatrerne som får vist seg frem. Avsluttes med 3,7 km stigning, men ikke så lang og bratt at den vil skille rytterne for mye.

4. etappe, 14. august: Start og mål i Trondheim. 160 km. Siste etappe er foreslått av Trondheims sykkellegende Atle Kvålsvoll. Den siste runden på 8 km skal tilbakelegges fire ganger og syklistene passerer Gamle Bybro som krysser Nidelva før de avslutter opp til Tyholt-tårnet, en stigning på 1,4 km med 8 % med en maksimal stigning på 17 %.

Avgjøres i Trondheim

Tidligere verdensmester Thor Hushovd, som vant den første utgaven av Arctic Race of Norway i 2013, tror profilen på etappene i årets ritt vil bidra til å ivareta spenningen helt til syklistene stormer mot mål i Trondheim etter å ha syklet til sammen 680 km.

- Denne svært åpne løypa vil gi muligheter for alle typer ryttere, og løpet vil garantert ikke være avgjort før finalen i Trondheim, sier Hushovd.

Hushovd gleder seg til å følge sykkelrittet gjennom Nordland og Trøndelag.

- Selv om Arctic Race of Norway er skapt i og av Nord-Norge, er vi stolte over å kunne dele sykkelfesten med et nytt område denne gangen.

Sørlendingen har gjennom sitt engasjement for Arctic Race of Norway forelsket seg i den nordlige landsdelen. Han tror TV-seere over hele verden har mye å glede seg til når rittet også tar turen gjennom deler av Trøndelag.

- TV-seere fra hele verden vil igjen bli bergtatt av den unike norske naturen, sier Hushovd.

Plattform for samarbeid

Arctic Race of Norway har ambisjon om å være en plattform for samarbeid lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran som representerte regjeringen på lanseringen av etappene, mener dette har hatt stor betydning.

- Helt siden starten i 2013 har det offentlige, næringslivet, og ikke minst folket i nord, tatt eierskap til dette fantastiske sportsarrangementet og gjort det til en årlig folkefest, sier Skjæran.

Da Trøndelag Fylkeskommune bestemte seg for å ta del i Arctic Race of Norway i 2022, så man på det som en mulighet til å styrke samarbeidet mellom regionene.

Dybdal lover Trøndelag god synlighet i tv-sendingene som overføres til 190 land.

– Nord-Norge og Trøndelag er gode naboer, og vi er glade for at vi får muligheten til å dele arrangementet med Trøndelag i år. Vi gleder oss til å formidle alt det flotte Trøndelag har å by på, ut i verden, sier Dybdal.

Arctic Race of Norway skal samarbeide med involverte kommuner og Trøndelag fylkeskommune om profilering av regionen og ulike aktiviteter innen kultur- og næringsliv.

Ser muligheter

Også fylkesordfører Tore O. Sandvik gleder seg til sykkelfesten, og vektlegger i tillegg ringvirkningene arrangementet skaper for nærings- og reiseliv i regionen.

- Store internasjonale arrangementer som Arctic Race of Norway gir stor internasjonal oppmerksomhet som også bidrar til å forsterke andre satsinger i regionen. Trøndelag er Europeisk Gastronomiregion i 2022, så for oss gir dette gode synergier. Artic Race of Norway la igjen over 50 millioner kroner i Nord-Norge i fjor, og vi har ambisjoner om at rittet skal skape store verdier når de reiser gjennom vårt fylke, sier Sandvik.

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll i Nordland fylkeskommune synes det er bra at Nord-Norge i 2022 kan dele Arctic Race of Norway med nabofylket i sør.

- Vi har mye til felles, og ved å samarbeide om et stort internasjonalt idrettsarrangement, kan vi skape verdier som kommer folk og virksomheter i både Nord-Norge og Trøndelag til gode, sier Norvoll.

Skal bruke elbiler

Arctic Race of Norway har nylig fått status som miljøfyrtårn, og har ambisjoner om å bli verdens mest bærekraftige sykkelritt. Som et ledd i dette jobber sykkelrittet for å bli det første profesjonelle sykkelrittet i verden som kun bruker elbiler.

Knut Eirik Dybdal mener at alle må starte et sted, og at alle kan bidra til en bærekraftig utvikling.

- Skal vi nå målet i Paris-avtalen om å begrense den globale oppvarmingen, må alle bidra, også idretten, avslutter Dybdal.

FOLKEFEST: - Vi har sett at nordlendinger år etter år har stilt opp langs løypa og skapt folkefest. Nå gleder jeg meg til å se hvordan trønderne vil følge opp dette. Og jeg håper ikke minst å få oppleve et folkehav i Trondheim, når sykkelrittet skal avgjøres der, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway. Foto: Rune Dahl/ARN
Oversiktskart ARN 2022
Første etappe ARN 2022
Andre etappe ARN 2022