Klart for sykkelfest i Nordland

Statsminister Jonas Gahr Støre var til stede da Arctic Race of Norway i dag presenterte etappene for neste års utgave av sykkelrittet. Den 11. utgaven av sykkelfesten som starter i Bodø 8. august og avsluttes i samme by 11. august, inneholder mye nytt.

SYKKELFEST: Statsminister Jonas Gahr Støre deltok på presentasjonen av neste års utgave av sykklerittet Arctic Race of Norway i dag.

Nordnorsk samarbeid

Fylkesrådsleder Svein Eggesvik i Nordland presenterte etappene sammen med fylkesordfører Kristina Torbergsen i Troms og fylkesordfører Hans Jakob Bøno i Finnmark. Daglig leder Knut-Eirik Dybdal understreker at Arctic Race of Norway er et stort nordnorsk samarbeidsprosjekter, og synes det ekstra stas at to nye kommuner, Meløy og Beiarn, blir vertskommuner neste år.

- Vi har utviklet et konsept som gjør at alle kommuner kan være vertskap for arrangementet, store og små. Så langt har vi vært i alle regionene i Nord-Norge, og over halvparten av kommunene i Nord-Norge har vært vertskap for enten start eller målgang. I tillegg har vi besøkt både Finland og Trøndelag. Nå gleder vi oss til å involvere to nye nordnorske kommuner i arrangementet, sier Dybdal.

Gleder seg til folkefest

Alle de fem ordførerne i vertskommunene var også til stede på presentasjonen. Dybdal ser frem til å vise frem kommunene verden rundt.

- Vi har først og fremst sett på det sportslige når vi har lagt etappene. Men vi har selvsagt også hatt et blikk på det denne regionen kan by på av opplevelser for TV-seerne i de 190 landene som TV-bildene sendes ut til, forteller Dybdal.

Dybdal gleder seg ikke minst til folkefesten.

- Da vi kom til Bodø første gang i 2013, ble vi møtt av et folkehav. Etter det har vi år etter år fått oppleve at nordlendinger har stilt opp og skapt folkefest. Nå gleder jeg meg til å se hvordan folk følger opp dette langs løypa. Og jeg håper ikke minst at vi alle får oppleve et folkehav i Bodø igjen, når sykkelrittet både starter og skal avgjøres der, sier Dybdal.

Tøff konkurranse

Ambassadør for Arctic Race of Norway, Thor Hushovd, sier at neste års løype byr på noen helt spesielle utfordringer for rytterne.

- Arctic Race of Norway er jo en stor folkefest, men i bunnen ligger et sykkelritt i verdensklasse. Neste år byr på noe skikkelige utfordringer for rytterne. Blant annet byr starten av andre etappe på den den lengste og bratteste sammenhengende klatrestrekingen i Arctic Race of Norways historie. Og i avslutningen av samme etappe skal rytterne for første gang sykle på grusvei. Syklistenes tekniske og taktiske egenskaper blir virkelig satt på prøve her, sier Hushovd.

Hushovd tror at løypa legger opp til en relativt jevn konkurranse, men at mye kan bli avgjort på slutten av tredje etappe.

Første og andre etappe favoriserer de beste spurterne. Jakobsbakken opp til Sulitjelma er svært krevende, og her kan de beste klatrerne vinne noen sekunder som kan bli avgjørende i sammendraget. Jeg tror likevel at kampen om sammenlagtseieren ikke vil avgjøres før i den siste bakken opp mot mål på siste etappe, sier Hushovd.

Etappe 1 - Bodø > Rognan, 157 km.

• Starter med to runder rundt Soløyvatnet. Det blir sannsynligvis samme rute som NM på landevei i Bodø i juni 2024
  • Del 2 av etappen er samme rute som første etappe i 2016 da Alexander Kristoff dro i land en spurtseier.

Etappe 2 - Beiarn > Fauske, 175 km.

• Første bakke etter kun 15 km, opp Beiarnfjellet. Det er den lengste og høyeste sammenhengende klatrestrekningen i Arctic Race of Norways historie (9 km med 6 % stigning)
  • Slutten av etappen er for "classics"-ryttere, med to ulike profiler:
    • Først 44 km med en 6 km lang gravel-strekning (grusvei) og to korte og bratte stigninger.
    • Deretter en kortere løype (10 km) i Fauske sentrum frem til mål.
  • Det er første gang Arctic Race of Norway bruker grusvei. Den er 14 km før målgang, og kan bli avgjørende for posisjoneringen før sluttspurten.
  • Rytterne krysser mållinjen to ganger før de går i mål den tredje.
  • Det er første gang Arctic Race of Norway besøker Beiarn kommune.
  • Fauske hadde starten på en etappe i 2016. Det er første gang de har målgang.

Etappe 3 - Tverlandet > Sulitjelma (Jakobsbakken), 155 km.

• Kupert etappe med målgang på toppen av en krevende bakke i Sulitjelma
  • Den avsluttende stigningen opp mot mål er 6,5 km med 6,2 % stigning, men er ikke en lineær stigning. Starten er hard, med noen seksjoner med over 10 % stigning.

Etappe 4 - Glomfjord (Meløy) > Bodø, 156 km.

• Første gang i Meløy kommune, og første gang Arctic Race of Norway bruker veien fra Meløy mot Bodø.
  • Avsluttende løype i Bodø er samme som i 2016
  • Ny mållinje rett over Bodø sentrum i Rønvikfjellet: 1,1 km med 9,2 % stigning.

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638

Alle etappene
4. etappe
2. etappe
1. etappe
3. etappe

Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway