Å innføre full elbilmoms og bøte med subsidier er en ubegripelig dårlig idé!

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.

Dette er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Foto: Elbilforeningen.

Elbilforeningen er svært kritisk til at regjeringen i dagens forslag til revidert nasjonalbudsjett i stedet for toppmoms plutselig foreslår å innføre full moms på elbiler kombinert med en tungvint og utrygg subsidieordning.

I går var vi på god vei mot å nå Stortingets mål om kun elbiler i nybilsalget i 2025. I dag foreslår regjeringen å ta en stor omvei. Det har vi ikke tid til i klimapolitikken, sier Christina Bu og legger til at det er uforståelig at Jonas Gahr Støre snubler på målstreken. - Han kunne løpt i mål i 2025 og gjort Norge til verdens første land som elektrifiserer hele nybilsalget. Nå er plutselig alt i spill.

Fra fravær av inntekt til stor utgiftspost

Momsfritak har vært forståelig og forutsigbart, og bidratt til at nybilkjøperne har valgt elbil framfor en forurensende bil. Elbilforeningen har vært klar på at man fra 2023 gradvis og forsiktig kan starte innfasing av moms. Regjeringen skroter i stedet oppskriften på den norske elbilsuksessen for å innføre en komplisert subsidieordning.

Til nå har momsfritaket for elbiler betydd midlertidig fravær av inntekt på statsbudsjettet. En subsidieordning vil gjøre elbilen til en ren utgiftspost. - Dette er et farlig systemskifte fordi den gjør elbilpolitikken vanskeligere å forstå for forbrukerne samtidig som den vil være svært utsatt for uforutsigbare kutt under budsjettforhandlinger i sene nattetimer på Stortinget, sier Christina Bu.

Elbilforeningen peker på at regjeringen allerede har gitt det første eksempelet på uforutsigbarhet ved å både bryte løftet om en avgiftsbasert ordning og dessuten øke kostnadene også under 600.000 kroner, i strid med løftet i regjeringsplattformen.

Vi er bekymret for at den pågående utskiftingen av en forurensende bilpark, vil bremses kraftig ned. Elbilpolitikken har fått vanlige folk med på det grønne skiftet, men nå risikerer regjeringen å miste dem på veien. Det er dårlig nytt for norsk klimapolitikk, sier Christina Bu.

Subsidieordning har feilet i andre land

Flere andre land har forsøkt å få til en elbilsuksess a la Norge. De aller fleste har forsøkt subsidier som strategi, slik den norsk regjering nå også planlegger å innføre. Felles for forsøkene er at ingen har lykkes med elektrifiseringen i den skala som Norge har gjort.

Norge har i flere tiår fulgt en strategi der avgiftssystemet har gjort elbilene stadig mer konkurransedyktige, og det har virket. Denne strategien må man holde fast ved selv i en tid der det gjøres endringer fordi elbilen konkurrerer bedre, sier Bu.

En forsiktig innfasing av moms ville være det fornuftige

I store deler av 2022 har elbilandelen i nybilsalget vært på over 80 prosent. Elbilforeningen mener det gjør det forsvarlig å begynne en forsiktig og gradvis innfasing av moms på elbiler.

– Men her serverer regjeringen noe helt annet, som forbrukerne ikke var forberedt på, og som Elbilforeningen vil kjempe mot, sier Bu, og avslutter:

– Vi vil jobbe for at Stortinget setter en stopper for forslaget.

Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.