Deli de Luca ble norgesmester i sunn fast-food 2015
Kjeden har totalt åtte ulike salater i tre prisklasser.
- Juryen har i sin vurdering lagt vekt på at dette er et produkt hvor en hendig emballasje og gunstig pris er med på å gjøre det lettere å velge salat i farta. Salatene har en variert og spennende sammensetning som møter forbrukernes ulike preferanser, sa direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Guttorm Rebnes, på vegne av juryen som også bestod av ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for frukt og grønt, Camilla Andersen, samt mangeårige redaktør i fagbladet FastFood, Odd. H. Vanebo.
Lar grønnsakene spille hovedrollen
Kåringen foregikk på Fastfood-scenen til Fastfood & Cafe på Norges Varemesse på Lillestrøm torsdag 18. februar 2016. Det var et godt oppmøte ved scenen og de aller fleste av konkurransens ti finalister hadde møtt opp for å motta diplom, heder og ære.
- Det er gøy å se hvordan grønnsakene er på vei til å ta over en større del av tallerkenen, sa Camilla Andersen i sin appell. Det er nå flere og flere eksempler på kjeder som lar animalske proteiner stille i andre rekke. – Man trenger ikke lenger være «veggis» for å nyte et vegetarmåltid.
I Deli de Luca satser de på valgmuligheter og gir kundene tilgang på flere typer kalde vegetar- og veganretter, i tillegg til grovere bakeprodukter. – Og dere skal ikke se bort fra at det kommer en varm vegetarrett etter hvert hos Deli de Luca, sa Anne-Katrine Aa, kategorisjef for mat, i sin takketale. Hun tok imot pris sammen med Shoana Ostadi som driver Deli’s Kitchen som produserer salatene.
Fokus på mindre porsjoner og «grønnere» retter
Max Delifresh og Patricias gatekjøkken tok henholdsvis 2. og 3. plass med sine kyllingburgere. Juryen la i sin vurdering vekt på Max sitt fokus på et helhetlig, sunnere sortiment, og at de møter forbruker ved å «grønne opp» hamburgermåltidet. Dette er et tilbud som når ut til viktige målgrupper. I sin vurdering av Patricias gatekjøkken la juryen vekt på at de har en helhetlig tankegang rundt sunnhet i menyene med fokus på friske grønnsaker og mindre porsjoner.
Hensikten med konkurransen, som arrangeres i samarbeid med fagbladet FastFood og fastfood.no, er å motivere aktørene i bransjen til å servere mat med mer frukt og grønnsaker. Konkurransen har vært åpen for alle spisesteder og butikker som lager og serverer mat til folk i farta. Det har også vært mulighet for publikum å melde på sitt favorittspisested.
Premien er en gourmetopplevelse for to personer.
Årets ti finalister
- Esso Stranda
- Blender.no
- Deli De Luca
- Orkla
- Max Delifresh
- Fresh (NorgesGruppen ASA)
- Patricias gatekjøkken as
- Anne på landet
- Meskano
- Kvikk Bar AS
Kontakter
Toril Gulbrandsen, matkonsulent og prosjektleder for NM i sunn fast-food, tlf. 957 32 919, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no
Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og jurymedlem, tlf. 993 25 108, e-post: camilla.andersen@frukt.no
Bilder
Lenker
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom