Stiftelsen Norsk Mat

Valdres-ost viser vokse-vilje

Del
Vinner av Årets Matspire 2015 er Valdres Ost Fosheim fra Valdresmeieriet. Premien er markedsrådgivning til en verdi av 100.000 kroner.
Foto: Det norske måltid
Foto: Det norske måltid

– Når først kokkene har gitt sin smaksdom og alle innkjøpsdirektørene i matkjedene er enige om at dette produktet treffer både trender og forbrukerønsker, ja da har vi en klar vinner, sier adm. dir Nina Sundqvist, i Matmerk, etter prisutdelingen på finalen i Det Norske Måltid 2015.

Matmerks vandrepris Årets Matspire for 2015 går til Valdresmeieriet og deres ost Fosheim. Fosheim er en håndlaget og modnet fast ost som er ystet av helmelk fra utvalgte gårder i Valdres. Prisen ble delt ut under Det Norske Måltid i Stavanger, og vinneren er valgt ut blant de åtte kategorivinnerne i konkurransen. I premie får Valdresmeieriet markedsrådgivning fra Matmerk verdt 100 000 kr, som skal hjelpe dem å få osten frem til flere forbrukere. Fjorårets vinner var Homlagarden og deres kalkun "Black turkey". 

Vilje til å vokse
Juryen begrunner prisen med at Årets Matspire er et nylig lansert kvalitetsprodukt med stort markedspotensial; både forbrukerne, matkjedene og kokkene ønsker flere gode, norske oster. Produsenten løftes frem som en viktig lokal aktør som har bidratt til å utvikle og innovere i Valdres. 

– Et avgjørende kriterium for å vinne prisen er vilje til å nå et større marked. Valdresmeieriet har som ambisjon å øke produksjonen med 30% hvert år, og produsere lokale kvalitetsoster hele året. Nå skal Valdresmeieriet få profesjonell hjelp til å nå flere forbrukeres ganer, sier Sundqvist.

Jury med matmakt
Juryen består av innkjøpsdirektørene Tor-Helge Gundersen i COOP, Øyvind Andersen i NorgesGruppen og Martin Klafstad i REMA1000, samt fagsjef Frode Kristensen i Matmerk. 

– Det hjelper ikke å ha verdens beste ost hvis ingen får tak i den. Når disse gutta har trua på at denne lokale osten kan bli en salgssuksess er det bare å stille seg i kø for å få kjøpe, avslutter Sundqvist med et smil.

Det Norske Måltid startet i 2008 og er landets viktigste matpris. Målet er å skape et utstillingsvindu for norske råvarer og å jobbe for økt markedsføring, næringsutvikling og bærekraftig produksjon. Ipax Mat tok i 2014 over Det Norske Måltid og årets kåring er den åttende i rekken.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Det norske måltid
Foto: Det norske måltid
Last ned bilde

Om Stiftelsen Norsk Mat

Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.stiftelsennorskmat.no

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye