Coop reagerer sterkt på NRK FBIs bruk av mangelfull test

- Vi reagerer sterkt på at NRK publiserer denne stikkprøven. Vi har forelagt redaksjonen fyldig dokumentasjon på at deres test er mangelfullt uført og at flere tester vi har fått gjennomført ved akkrediterte laboratorier og i henhold til internasjonale krav for klassifisering av olivenolje, viser at vår olivenolje er Extra virgin. Vi registrerer at også Haugen-Gruppen har ettergått NRKs test, og også de har fått konstatert at testen ikke gir et troverdig resultat, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge.
I motsetning til NRKs såkalte «modifiserte» test, utført av Eurofins, har Coop fått gjennomført tester av sin olivenolje ved akkrediterte laboratorier og i henhold til internasjonalt regelverk. Olivenoljen som Coop har fått grundig analysert, er fra samme butikk, fra samme lot og har samme best før dato som den NRK har testet. De grundige analysene viser entydig at Coops olivenolje lever opp til alle krav til å klassifiseres som extra virgin.
- Våre kunder kan være trygge på at de kjøper riktig kvalitet når de kjøper Coop Italiensk Extra Virgin olivenolje. På Coops egne merkevarer oppgis alltid produsent. Dette forplikter for produsent og for Coop. Vår produsent av denne olivenoljen er Oleificio Zucchi i Italia, sier Paus.
Derfor retter Coop kritikk mot NRK FBIs test:
- I det internasjonale regelverket er det definert at det skal være mellom åtte og12 paneldeltakere ved sensorisk testing (smakstesting). Ved testen som NRK FBI var oppdragsgiver for, har Eurofins’ laboratorium i Hamburg kun benyttet seks deltakere.
- I NRK FBIs sensorisk test ble det ikke benyttet verken godkjent panelleder eller godkjente paneldeltakere.
- En godkjent panelleder ville aldri ha gjennomført en smakstest med færre dommere enn kravene i regelverket.
- I NRK FBIs resultater er det angitt en defekt på 4, samt bitterhet og pikant på hhv 3,7 og 3,9. Med faglig begrunnelse kan ikke dette være mulig, for bitterhet og pikant forsvinner og er umulig å smake med en defekt på 4. En godkjent panelleder ville aldri ha frigitt slike resultater, men ville umiddelbart ha gjennomført en ny prøve.
- Det henvises i NRKs test til «modifisert» analysemetode. Regelverket åpner ikke for en modifisert metode for sensorisk test av olivenolje.
Nøkkelord
Bilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom