Lille speil på veggen der, hvem kildesorterer best i landet her?

Speil i avfallsbeholderen skal få innbyggerne i Drammensregionen til å kildesortere enda bedre. Selvrefleksjon er nøkkelen til bedre holdninger og atferd mener LOOP og Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD).
Ellen Svendsvoll, kommunikasjonssjef i RfD, mener selvrefleksjon er nøkkelen til bedre kildesorteringsvaner.

Blir vi flinkere til å kildesortere om vi ser vår største kritiker i øynene, nemlig oss selv? Det ønsker LOOP å finne ut av. LOOP er en stiftelse som jobber med kommunikasjon om kildesortering og gjenvinning, og står bak sortere.no, en forbrukerportalen om kildesortering. Nå har LOOP utviklet en prototype på et speil som kan monteres på innsiden av lokket på avfallsbeholderen. Speilet har påskriften: “Har du husket å kildesortere?”, og ifølge daglig leder i LOOP, Marianne Holen, vil dette sette i gang en tankeprosess hos den som kaster.

- Ved å se oss selv i øynene i kasteøyeblikket kommer vi i kontakt med vårt indre og kjenner på våre holdninger til kildesortering. Samtidig møter vi de ytre forventningene til miljøvennlig atferd i samfunnet. Miljøansvar begynner med en selvgranskning og refleksjon over våre egne holdninger og atferd til kildesortering.

RfD er første selskap ut til å prøve prototypen. Renovasjonsselskapet kjører for tiden kampanjen “Du er Flink” der de oppfordrer innbyggerne både til å gi og motta ros for å tenke miljø og kildesortering. For kommunikasjonssjef i RfD, Ellen Svendsvoll, er speilet i avfallsbeholderen et viktig supplerende tiltak til det øvrige kommunikasjonsarbeidet de gjør ut mot innbyggerne.

- Her får vi en unik mulighet til direkte kommunikasjon med innbyggerne i øyeblikket de faktisk kaster avfallet sitt. Jeg sier som Michael Jackson: If you wanna make the world a better place, take a look at yourself, and make a change. Vi må starte med oss selv dersom vi ønsker endring, og vi i RfD mener at speil i avfallsbeholderen kan være et utradisjonelt og spennende tiltak for å starte en refleksjonsprosess hos innbyggerne våre.

Prototypene rulles ut allerede rett over påske, og de første som skal få mulighet til å se seg selv i øynene er innbyggerne i Nedre Eiker. Marianne Holen i LOOP er spent på resultatene av prøveprosjektet, som vil foreligge allerede før sommeren.

- Vi har stor tiltro til at et slikt tiltak vil skape gode vaner, avslutter hun.

Marianne Holen, daglig leder i LOOP
E-post: marianne@loop.no

Ellen Svendsvoll, kommunikasjonssjef i RfD
E-post: ellen.svendsvoll@rfd.no

Marianne Holen, daglig leder i LOOP

LOOP er en stiftelse som jobber med kommunikasjon om kildesortering og gjenvinning. LOOP drifter www.sortere.no som er en forbrukerportal om kildesortering.