Nå blir det enklere å kildesortere på Arendalsuka

LOOP, Arendalsuka og Arnas har som mål å gjøre det enklere å kildesortere under årets arrangement. Med 150.000 besøkende og over 1900 arrangementer i løpet av 5 dager er det viktig å ha et godt system for kildesortering på plass.
Geir Fone, daglig leder i Arnas, Stine Helgeland, daglig leder i LOOP og Helle Ruhaven, Arendalsuka.

LOOP – Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning har gått sammen med Arendalsuka og det private avfallsselskapet Arnas for å få på plass 9 nye miljøstasjoner i sentrum av Arendal. Her vil det være mulig for alle besøkende å sortere matavfall, plastemballasje, papp, papir, glass- og metallemballasje, i tillegg til restavfall. Stasjonene bruker de nasjonale sorteringsmerkene, og på Arendalsukas nettsider finner du et kart som viser hvor miljøstasjonene befinner seg.

– Gode og harmoniserte avfalls- og kildesorteringssystemer er nødvendig for at vi skal nå målet om 65% materialgjenvinning av alt avfall i 2035. Med nye miljøstasjoner og gjennomført bruk av Den nasjonale merkeordningen for kildesortering, legger Arendalsuka godt til rette for mer og bedre kildesortering når folk fra hele landet samles i Arendal, sier Stine Helgeland, daglig leder i LOOP.

– Arendalsuka ønsker å legge til rette for en bærekraftig gjennomføring av arrangementet. Derfor er vi svært glade for å samarbeide med LOOP og Arnas om å få til bedre kildesortering under årets arrangement. Med godt merkede miljøstasjoner plassert rundt i sentrum, blir det lett for besøkende og arrangører å ta gode miljøvalg under Arendalsuka, sier Helle Ruhaven, Arendalsuka.

– Når vi går fra ca. 3000 til 150 000 mennesker i Arendal sentrum i løpet av en uke, er det klart det produseres en god del mer avfall enn vanlig. Med nye, flotte miljøstasjoner håper vi å øke sorteringsgraden og bidra til et enda mer bærekraftig arrangement, sier Geir Fone, daglig leder i Arnas.

Sorteringsmerkene gjør det enklere å kildesortere

Den nasjonale merkeordningen for kildesortering driftes av LOOP, og ble utviklet sammen med Avfall Norge og andre aktører i avfalls- og gjenvinningsbransjen i 2020. Merkeordningen legger opp til lik merking både på emballasje, avfallsdunker og miljøstasjoner i det offentlige rom, på gjenvinningsstasjoner og arbeidsplasser. Den nasjonale merkeordningen for kildesortering er nå tatt i bruk av 305 av 356 kommuner, og merkene brukes på stadig mer emballasje.

Over 80% mener at tydeligere merking på produkter og et godt og praktisk system vil gjøre det enklere å kildesortere mer. I tillegg viser innsikt at 50% ser etter merking på emballasjen når de er usikre på hvordan det skal sorteres (Opinion for LOOP 2023).

LOOP på Bærekraftscenen

Onsdag 16. august kl.10.00 har LOOP et arrangement på Bærekraftscenen for å presentere ny innsikt og løfte frem konkrete tiltak som gjør det enklere for både folk, produsenter, festivaler og næringsliv å sortere mer, kaste mindre og ta vare på ressursene. Hvilke barrierer møter vi på når vi skal kildesortere noe? Og hva skal til for å nå målene om 65% materialgjenvinning i 2035?

Hvis du vil se dette innholdet fra www.arendalsuka.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om LOOP

LOOP forvalter Den nasjonale merkeordningen for kildesortering. Ordningen ble utviklet i 2020 sammen med Avfall Norge, kommunale og private avfallsselskaper, produsenter og andre aktører i bransjen. LOOP drifter også nettsiden og appen Sortere, som gir folk svar på hva som sorteres hvor og inspirerer folk og virksomheter til å ta vare på ting og kaste mindre, og LOOP Miljøskole, som lærer barn og unge om viktigheten å ta vare på naturressursene.

LOOP er en ideell stiftelse som gjør det enklere for folk og virksomheter å ta vare på ressursene ved å forbruke mindre, ta vare på mer og sortere bedre. LOOP er en pådriver for å sette den sirkulære økonomien ut i praksis ved å utvikle brukerorienterte tjenester, kommunikasjon og verktøy.

Om Arendalsuka

Arendalsuka er en nasjonal arena hvor aktører innenfor politikk, samfunns- og næringsliv møter hverandre og folk, for å lytte til, debattere og løse dagens og morgendagens samfunnsutfordringer. I løpet av fem dager i august, fylles Arendal sentrum med nærmere 2000 arrangementer, 200 stands og 150.000 mennesker.

Om Arnas

Arnas er et privat avfallsselskap som eies av Agder Renovasjon. Arnas er ansvarlig for innsamling av avfall på de offentlige områdene på Arendalsuka, samt hos bedrifter i Arendal og Grimstad.

Her kan du kildesortere på Arendalsuka.

LOOP er en ideell stiftelse gjør det enklere for folk og virksomheter å ta vare på ressursene ved å forbruke mindre, ta vare på mer og sortere bedre. LOOP er en pådriver for å sette den sirkulære økonomien ut i praksis ved å utvikle brukerorienterte tjenester, kommunikasjon og verktøy.