Slik kildesorterer du blandingsemballasje

Å kildesortere kan bli utfordrende når emballasjen består av flere materialer. Den nasjonale kildesorteringsguiden Sortere lanserer nå en ny guide som gjør det enklere å sortere blandingsemballasje.

En chipspose sammensveiset av papir og plast er nærmest umulig å skille fra hverandre og kastes derfor i restavfallet. Foto: Catharina Caprino, Hest Agentur for LOOP

Blandingsemballasje – et hverdagslig dilemma

Vi har alle stått der – med en brødpose i den ene hånden og en chipspose i den andre, usikre på hvordan vi sorterer dem. Blandingsemballasje brukes i noen tilfeller for å bevare matens kvalitet og holdbarhet, men skaper forvirring ved søppelkassene.

- Blandingsemballasje skaper forvirring hos folk, i tillegg til at det krever ekstra innsats av den som sorterer. Vi håper denne guiden kan gjøre veien til kildesortering av blandingsemballasje enklere. Samtidig, på vegne av alle forbrukere, ønsker vi oss mest mulig emballasje som er lett å sortere. Som kan sorteres akkurat slik den er, sier Sylvelin Aadland, ansvarlig for Sortere i LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning.

Sorteres tommelfingerregel for kildesortering av blandingsemballasje

Skill det som er enkelt fra hverandre, og sorter materialene der de skal. Er materialene vanskelig eller umulig å skille, kastes det i restavfallet. Det går greit med litt rester av papir igjen på plasten, eller litt rester av plast igjen på papiret.

For en brødpose med plastvindu kan materialene relativt raskt skilles fra hverandre og sorteres som plast og papir. En chipspose sammensveiset av papir og plast er derimot nærmest umulig å skille fra hverandre og kastes derfor i restavfallet.

Finn hele guiden på Sortere.no

På Sortere finner du hjelpen du trenger

Når du står fast, eller er usikker på kildesorteringen, har Sortere.no og Sortere-appen svarene du er ute etter. Her får du svar på hvordan du kildesorterer uansett hvor i landet du bor.

- Vårt mål er å gjøre kildesortering så enkelt som mulig for alle. Med litt kunnskap og de riktige verktøyene kan vi alle gjøre en forskjell. Alt vi kildesorterer bidrar til å ta litt bedre vare på jordkloden”, avslutter Sylvelin Aadland.

For mer informasjon, besøk Sortere.no  eller last ned Sortere-appen.

Om Sortere

Sortere er en nasjonal guide for kildesortering og drives av LOOP i samarbeid med aktører over hele landet. Alle kommuner og renovasjonsselskap legger inn og vedlikeholder lokal informasjon. Returselskaper, som har ansvar for innsamling og gjenvinning, bidrar til å sikre at informasjon på Sortere er korrekt. Vi samarbeider med forskere, organisasjoner, offentlige virksomheter, bedrifter og andre aktører som har samme mål som oss. I samarbeid jobber vi best for å ta vare på ressursene våre.

LOOP - Stiftelsen for kildesortering