Brennaktuell batterikampanje - avfallsbransjen ønsker å snu den farlige utviklingen

Det siste året har branner forårsaket av feilsorterte batterier stadig vært i nyhetsbildet. LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning, og en samlet avfallsbransje skal nå få folk til å kildesortere batterier riktig.

Nesten 80% av brannene på gjenvinningsanlegg med kjent årsak skyldes feilsorterte batterier (kilde: Norsk Industri). En fersk batterikampanje fra en samlet bransje skal bidra til mindre feilsortering.

– Brannrisikoen gjelder hele verdikjeden, fra avfallet blir samlet inn, i transportetappen og på gjenvinningsanlegget. Feilsorterte batterier er faktisk en trussel mot hele vår sirkulære fremtid, sier Stine Helgeland, daglig leder i LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning.

– Stadige branntilløp gir høyere forsikringspremie og bremser utviklingen med å få på plass flere og moderne gjenvinningsanlegg, i tillegg til at verdifulle ressurser som kunne vært gjenvunnet går tapt. Med denne kampanjen ønsker vi å bidra til folkeopplysning om hvordan batterier skal sorteres riktig, slik at vi sammen kan snu den farlige utviklingen.

En samlet bransje står bak kampanje

LOOP-Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning har utviklet og organisert kampanjen, basert på innsikt og tilbakemeldinger fra alle som samler inn og gjenvinner batterier.
Kampanjen blir realisert takket være en engasjert bransje som har gått sammen i et spleiselag. Finansieringsgruppen består både av Avfall Norge, Batteriretur, ERP Norway, Franzefoss, NORSIRK, Norsk Metallgjenvinning, Norsk Resy, Norsk Returkartong, Plastretur, Recipo, RENAS, Romerike Avfallsforedling IKS (ROAF) og Sirkel.

Plikt til å ta i mot

Norgesgruppen ruller i disse dager ut splitter nye innsamlingsdunker for batterier, lyspærer og småelektronikk i alle sine butikker. Dunkene er tydelig merket med sorteringsmerker og er produsert i metall for brannsikkerhet. Dunkene har i tillegg en teip-dispenser slik at kundene selv kan teipe batteriene før de leverer dem. Selv om batteriene er oppbrukt, er det ofte litt restenergi igjen i dem. Ved å teipe polene unngår man at de kommer i kontakt med hverandre og utløser brann.

– De nye dunkene er et viktig bidrag til å få samlet inn flere batterier på en forsvarlig måte, sier Helgeland. Vi gleder oss stort over at disse er på plass i butikker over hele landet! Nå håper vi andre vil følge etter, for som det står i Avfallsforskriften har alle som selger batterier også plikt til å ta i mot og informere om riktig sortering av brukte batterier.

Synlige sorteringsmerker

Den nasjonale merkeordningen for kildesortering ble lansert i 2020, etter et omfattende samarbeidsprosjekt ledet av LOOP og Avfall Norge. Målet var å gjøre det enkelt for folk å kildesortere og harmonisere kildesorteringssystemet. I en fersk undersøkelse Opinion gjennomførste på vegne av LOOP (aug. 2023) sier 62% at de har lagt merke til merkeordningen – en solid økning fra 26% i 2021.

– Norges befolkning har blitt godt kjent med sorteringsmerkene for blant annet plast, papir, glass- og metallemballasje og restavfall. Nå må vi gjøre sorteringsmerket for batterier mer kjent! For jo mer utbredt disse merkene blir, jo enklere blir det å kildesortere riktig. Vi ønsker oss et system der innbyggerne møter sorteringsmerket alle steder der brukte batterier kan leveres, både i butikker og på gjenvinningsstasjoner.

Kort og tydelig budskap

Kampanjen består av animerte filmsnutter, stillbilder og annonser. Det rene, grafiske uttrykket er enkelt å forstå og gjennom raske animasjoner får man formidlet mye på kort tid.

Sortere.no er landingsside for kampanjen. Her kan du lære mer om sortering av batterier og hvorfor dette er viktig med tanke på brann, miljøgifter på avveie og ressursutnyttelse.

– Vi ønsker inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett kampanjen er:
“Oi! Kan batterier i restavfallet skape brann? Det visste jeg ikke. Så bra noen forteller meg hvor de egentlig skal kastes. Det er jo egentlig veldig enkelt”, avslutter Mari Dyrkorn Tjora som er ansvarlig for kampanjen i LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning.

Kampanjen består av animerte filmsnutter, stillbilder og annonser. Ta kontakt på post@loop.no om dere ønsker å dele og ta i bruk kampanjen.

Bildekreditering: Katrine Lunke/APELAND for LOOP
LOOP – Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning står bak kampanjen, som er finansiert av en samlet bransje: (øverst til venstre) Anja Ronesen fra RENAS, Kari-Lill Ljøstad representant for Norsk Returkartong, Ylva Erbach fra Norsk Metallgjenvinning, Morten Sundell fra Sirkel Glass, Mari Dyrkorn Tjora fra LOOP (Nede til venstre): Per Magnus Karlsson fra Batteriretur, Synnøve Bjørke fra ROAF, Guro Kjørsvik Husby fra NORSIRK, Runar Bålsrud fra Avfall Norge, Karl Johan Ingvaldsen fra Plastretur og Stine Helgeland fra LOOP. Peter Kaiser fra Franzefoss, Vebjørn Eilertsen fra Recipo, Øyvind Furulund fra Norsk Resy, Svein-Erik Rødvik fra Norsk Returkartong og Omar Khalid Mir fra ERP var ikke til stede da bildet ble tatt. Bildekreditering: Katrine Lunke/APELAND for LOOP