Opplysningskontoret for frukt og grøntOpplysningskontoret for frukt og grønt

Ordføreren i Ski kåret vinnerne av NM i frukt og grønt 2014

Del
Ordføreren i Ski, Anne Kristine Linnestad, kåret torsdag 26. februar 2015 vinnerne av NM i frukt og grønt 2014 hos Ultra Ski. Butikken gikk til topps i kategorien Hypermarked, mens Joker Bulandet stakk av med seieren i kategorien Supretter, REMA 1000 Borg vant i Store Supermarkeder, RIMI Makrellbekken vant i Små Supermarkeder og Ultra Colosseum vant Åpen Klasse.
Fra venstre: Direktør i OFG, Guttorm Rebnes, ordfører i Ski, Anne Kristine Linnestad, frukt- og grøntansvarlig Ultra Ski, Rolf André Christiansen, Jorunn Solberg og Ole-Kristian Johannessen.
Fra venstre: Direktør i OFG, Guttorm Rebnes, ordfører i Ski, Anne Kristine Linnestad, frukt- og grøntansvarlig Ultra Ski, Rolf André Christiansen, Jorunn Solberg og Ole-Kristian Johannessen.

- Det er jo lett å se at butikken fyller alle kriteriene for å vinne, sa Linnestad om Ultra Ski og viser til at butikken tikker alle boksene ved å ha høy kvalitet på avdelingen som inspirerer forbruker, følger norsk sesong, har godt utvalg og rullering, samt god informasjon om produktene.

Det er åttende året på rad at NM i frukt og grønt, arrangert av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge, går av stabelen. Bakgrunnen for konkurransen er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt. Konkurransen skal bidra til å fremheve og hedre frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt.

- Vi håper de gode eksemplene vi ser hos vinnerne vil kunne gi innspill og motivasjon til "best practice" hos kjedeledelsene i de respektive kjedene, sier direktør Guttorm Rebnes i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Nye kategorier

- Det er ca. 3 800 butikker med i NM i frukt og grønt, så dette er en prestisjetung konkurranse å vinne. Finalistene velges ut fra høyest salgsandel for frukt og grønt i forhold til butikkens totalomsetning og blir deretter nøye sjekket og vurdert av Nielsen Norge etter kriterier satt av OFG. I år har vi endret kategoriene slik at de følger et system som Nielsen Norge selv bruker. Butikkene kategoriseres nå under Hypermarked, Store Supermarkeder, Små Supermarkeder, Supretter og Åpen klasse, og det blir kåret én vinner i hver kategori, kan prosjektleder for konkurransen, Julie Langseth, fortelle.

I 2014 var det også for første gang mulig å vinne spurtpriser på viktige basisvarer som løk, rotgrønnsaker, poteter, bær og epler. Det ble målt ut fra høyest salg innenfor spesifikke perioder og de fem vinnerne ble alle kvalifisert til finalen.

"Grønn" premietur til London

For å kunne være med i konkurransen må butikken være en del av Nielsens scanningutvalg, ha en omsetning i Nielsens scanningtall på minimum 45 uker over to sammenhengende år, og ikke ha gjennomført en omprofilering det siste året.

Premien er en «grønn» studietur til utlandet for én representant fra hver av vinnerbutikkene. I år går turen til London for at vinnerne skal kunne bli inspirert av hvordan mange av de store dagligvarekjedene gjør det der.

RESULTATLISTE NM FRUKT OG GRØNT 2014

Hypermarked:

1) Ultra Ski

2) Coop Obs! Tromsø

3) Coop Obs! Harstad

 

Store Supermarkeder:

1) REMA 1000 Borg

2) MENY Røa

3) ICA Supermarked Frogner

4) Bunnpris Ørstad

5) Coop Mega Skøyen, øst

6) Coop Extra Vågsbygd

Små Supermarkeder:

1) RIMI Makrellbekken

2) Bunnpris Stryn

3) Coop Marked Syvde

4) Spar Tåsen

5) EUROSPAR Rosendal

Supretter:

1) Joker Bulandet

2) Kiwi Lilleaker

3) Matkroken Mebygda

4) Coop Prix Lødingen

5) Coop Marked Rovde

6) Coop Marked Fjørtofta

7) Matkroken Nuvsvåg

Åpen klasse:

1) Ultra Colosseum

2) Mega Bekkestua

3) MENY Colosseum

4) REMA 1000 Signaturgården

Spurtprisvinnere:

Bunnpris Ørstad (bær)

Matkroken Nuvsvåg (rotgrønnsaker)

Coop Obs! Tromsø (løk)

Coop Marked Syvde (epler)

Coop Marked Rovde (poteter)

Her kan du laste ned hovedbildet

Kontakter

Direktør Guttorm Rebnes, Opplysningskontoret for frukt og grønt, mobil: +47 908 58 227. E-post: guttorm.rebnes@frukt.no.

Bilder

Fra venstre: Direktør i OFG, Guttorm Rebnes, ordfører i Ski, Anne Kristine Linnestad, frukt- og grøntansvarlig Ultra Ski, Rolf André Christiansen, Jorunn Solberg og Ole-Kristian Johannessen.
Fra venstre: Direktør i OFG, Guttorm Rebnes, ordfører i Ski, Anne Kristine Linnestad, frukt- og grøntansvarlig Ultra Ski, Rolf André Christiansen, Jorunn Solberg og Ole-Kristian Johannessen.
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye