Ordføreren i Ski kåret vinnerne av NM i frukt og grønt 2014

- Det er jo lett å se at butikken fyller alle kriteriene for å vinne, sa Linnestad om Ultra Ski og viser til at butikken tikker alle boksene ved å ha høy kvalitet på avdelingen som inspirerer forbruker, følger norsk sesong, har godt utvalg og rullering, samt god informasjon om produktene.
Det er åttende året på rad at NM i frukt og grønt, arrangert av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge, går av stabelen. Bakgrunnen for konkurransen er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt. Konkurransen skal bidra til å fremheve og hedre frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt.
- Vi håper de gode eksemplene vi ser hos vinnerne vil kunne gi innspill og motivasjon til "best practice" hos kjedeledelsene i de respektive kjedene, sier direktør Guttorm Rebnes i Opplysningskontoret for frukt og grønt.
Nye kategorier
- Det er ca. 3 800 butikker med i NM i frukt og grønt, så dette er en prestisjetung konkurranse å vinne. Finalistene velges ut fra høyest salgsandel for frukt og grønt i forhold til butikkens totalomsetning og blir deretter nøye sjekket og vurdert av Nielsen Norge etter kriterier satt av OFG. I år har vi endret kategoriene slik at de følger et system som Nielsen Norge selv bruker. Butikkene kategoriseres nå under Hypermarked, Store Supermarkeder, Små Supermarkeder, Supretter og Åpen klasse, og det blir kåret én vinner i hver kategori, kan prosjektleder for konkurransen, Julie Langseth, fortelle.
I 2014 var det også for første gang mulig å vinne spurtpriser på viktige basisvarer som løk, rotgrønnsaker, poteter, bær og epler. Det ble målt ut fra høyest salg innenfor spesifikke perioder og de fem vinnerne ble alle kvalifisert til finalen.
"Grønn" premietur til London
For å kunne være med i konkurransen må butikken være en del av Nielsens scanningutvalg, ha en omsetning i Nielsens scanningtall på minimum 45 uker over to sammenhengende år, og ikke ha gjennomført en omprofilering det siste året.
Premien er en «grønn» studietur til utlandet for én representant fra hver av vinnerbutikkene. I år går turen til London for at vinnerne skal kunne bli inspirert av hvordan mange av de store dagligvarekjedene gjør det der.
RESULTATLISTE NM FRUKT OG GRØNT 2014
Hypermarked:
1) Ultra Ski
2) Coop Obs! Tromsø
3) Coop Obs! Harstad
Store Supermarkeder:
1) REMA 1000 Borg
2) MENY Røa
3) ICA Supermarked Frogner
4) Bunnpris Ørstad
5) Coop Mega Skøyen, øst
6) Coop Extra Vågsbygd
Små Supermarkeder:
1) RIMI Makrellbekken
2) Bunnpris Stryn
3) Coop Marked Syvde
4) Spar Tåsen
5) EUROSPAR Rosendal
Supretter:
1) Joker Bulandet
2) Kiwi Lilleaker
3) Matkroken Mebygda
4) Coop Prix Lødingen
5) Coop Marked Rovde
6) Coop Marked Fjørtofta
7) Matkroken Nuvsvåg
Åpen klasse:
1) Ultra Colosseum
2) Mega Bekkestua
3) MENY Colosseum
4) REMA 1000 Signaturgården
Spurtprisvinnere:
Bunnpris Ørstad (bær)
Matkroken Nuvsvåg (rotgrønnsaker)
Coop Obs! Tromsø (løk)
Coop Marked Syvde (epler)
Coop Marked Rovde (poteter)
Kontakter
Direktør Guttorm Rebnes, Opplysningskontoret for frukt og grønt, mobil: +47 908 58 227. E-post: guttorm.rebnes@frukt.no.
Bilder

Lenker
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom