Rettetenger rett i søpla

“Slik styler du årets festfrisyre”, “slik blir du hårfin til julebordet”, “festfrisyren du fikser selv”. Hårstylingstips i julebordsesongen florerer på linje med flåttalarmer i sommerferien, og rettetang blir ofte nevnt som et nyttig hjelpemiddel. Men vet du hva du skal gjøre med rettetangen om den blir ødelagt?

Retter håret som aldri før

Desember er synonymt med julegaveshopping og julebord, og er dermed også en høysesong for hårstylingsapparater. Tall fra Elkjøp viser at denne kjeden alene solgte rundt 24 000 stylingsapparater i desember i fjor, og tallet er forventet å stige med 20 prosent i år.

- Førjulstida er høysesong for hårstylingsapparater, og rettetenger er absolutt blant favorittene. Mange kjøper det som julegave til andre, eller oppgraderer sine egne produkter før julebordsesongen, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Andre Schmidt.

Til tross for at vi stadig kjøper flere elektriske hårstylingsapparater, er det dessverre mange som ikke vet hva de skal gjøre med disse produktene når de ikke kan brukes lenger. I en undersøkelse Omnicom Media Group har gjennomført for Avfall Norge og LOOP, sier hver fjerde nordmann at de ikke leverer småelektronikk på riktig måte.

Tilrettelegging er viktig

Heldigvis finnes det også mange som sorterer småelektronikk riktig, og Hanne Cecilie Lien er en av dem. Med rødvin i glasset og rettetangen i hånden, er Lien i gang med å gjøre seg klar til kveldens begivenheter. Selvom det kanskje ikke er miljøspørsmål som er viet det største fokuset akkurat denne lørdagskvelden, forteller Lien at både hun og samboeren er ganske miljøbevisste. Hjemme har de blant annet gode kildesorteringsløsninger, både under kjøkkenbenken og i garasjen.

- Vi har en god kildesorteringsløsning på kjøkkenet. I tillegg har vi en oppbevaringsstasjon i garasjen, hvor vi legger rettetenger og annet elektrisk avfall som skal til gjenvinning. Så tar vi det med oss neste gang vi skal til en miljøstasjon eller tilbake til butikken. Jeg synes det er fint at det som ikke skal brukes videre kan håndteres på en riktig måte og bli til noe nytt, forteller Lien.

Slik sorterer du riktig

Daglig leder i Retursamarbeidet LOOP, Marianne Holen, forteller at rettetenger og annen småelektronikk kan inneholde miljøgifter som er skadelige for både mennesker, dyr og natur, dersom de kommer på avveie. Det er derfor svært viktig at småelektronikk ikke blir kastet i restavfallet, men leveres til godkjent behandling.

- En enkel huskeregel er at alt som har gitt lyd eller lys er et elektrisk produkt. De skal ikke skal kastes i restavfallet hjemme, men leveres på en gjenvinningsstasjon eller til en butikk som selger tilsvarende produkter, sier Holen. - Vi er ikke så opptatt av hvordan du styler håret, men hvor du kaster rettetangen din angår oss alle, avslutter hun, og legger til at hun ønsker alle en god julebordsfeiring med fine og kreative frisyrer.

Fakta

• Alle elektriske og elektroniske produkter kan leveres til en gjenvinningsstasjon eller til andre kommunale mottak. Det kan også leveres til en butikk som selger tilsvarende produkter. Det er med andre ord enkelt å levere det riktig. På www.sortere.no finner du ut hvor du sorterer hva, og hvor nærmeste leveringspunkt er.
  • EE-avfall fra husholdninger utgjorde 46 000 tonn (ssb.no).
  • Det antas at bare en tredel av småelektronikken samles inn og gjenvinnes.  (Avfallsstrategien 2013, Miljøverndepartementet)

Visste du at...

• det var metall fra gjenvunnet elektronisk avfall i medaljene i Vancouver-OL?
  • over 80 % av EE-avfall blir materialgjenvunnet? Det vil si at det blir laget nye produkter av det.

Ønsker du ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Marianne Holen, daglig leder i Retursamarbeidet LOOP.
E-post: marianne@loop.no

Om Retursamarbeidet LOOP LOOP er et kompetansesenter og en samarbeidsarena for kommunikasjon om ressurser og miljø. Stiftelsen Retursamarbeidet LOOP ble opprettet av returselskapene i 2000. Vi samarbeider tett med aktører i retur- og gjenvinningsbransjen, kommunale og interkommunale avfallsselskaper, næringslivet, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner. Finn mer informasjon her: • www.loop.no • www.sortere.no