Opplysningskontoret for frukt og grønt

Nordmenn vil ha rotgrønnsaker

Del
Rotgrønnsaker som beter, kålrot, gulrot, knollselleri, persillerot, pastinakk, jordskokk og pepperrot har blitt trendy over hele den vestlige verden og salget har økt kraftig i 2014. Målrettet innsats fra dagligvarekjedene og inspirasjon fra engasjerte kokker skal ha mye av æren for det. På de flotteste restauranter fristes gjester med rotgrønnsaker i både ny og gammel drakt. Så også i Norge.
Rotgrønnsaker har blitt trendy over hele den vestlige verden og salget har økt kraftig i 2014.
Rotgrønnsaker har blitt trendy over hele den vestlige verden og salget har økt kraftig i 2014.

Røtter er sunt og godt

Ferske tall fra Landbruksdirektoratet viser at lagerbeholdningen av rotgrønnsaker har gått opp siden i fjor, og for noen av sortene er beholdningene den største på ti år. Persillerot har gått opp med hele 141 prosent og knollselleri med 30 prosent, mens gulrøtter øker med 3 prosent, som betyr rundt 1.500 tonn i volum.

- Vi har lange tradisjoner for å bruke rotgrønnsaker her i landet. De kan produseres over store deler av landet og har generelt god lagringsevne. De omsettes i alle grøntavdelinger, er billige, har et stort bruksområde og er deilige på smak og svært næringsrike. Og ikke minst så inneholder de naturlige fiber, vitaminer, mineraler, de gode karbohydratene, sporstoffer og antioksidanter, sier informasjonssjef Britt Kåsin i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Tror på fortsatt vekst

I handelen melder Bama om økning i salget på nesten alle rotvekster. Persillerot, neper og pastinakk har blant annet god økning, men det er spesielt rødbeter som har gått til værs, med en økning på 90 prosent hittil i år sammenlignet med i fjor.

- Salget av rødbeter passerer snart 500 tonn, opplyser Espen Gultvedt i Bama, som har kjørt kampanjer med sine kunder på rotvekster i år, noe som, sammen med reklamekampanjer i ulike media, har bidratt til vekst.

- Vi ser fortsatt vekstmuligheter, så vi kommer til å øke produksjonen av norske rotgrønnsaker til neste år, sier Gultvedt.

Løfter frem nisjeprodukter

Coop har opplevd en økning i salget i volum av gruppen beter, pastinakk, jordskokk og nepe på 23,6 prosent hittil i år sammenlignet med i fjor på samme tid.  Persillerot vokser også kraftig.

- Vi har jobbet aktivt med å løfte frem nisjeprodukter, som vi har fått en fin vekst på. Det er mye positivt som skjer, også når det gjelder økologiske rotgrønnsaker. Vi har nettopp lansert en økologisk rotmix som har fått god mottakelse, sier Geir Ødevarp i Coop Norge.

Gulroten fører an

Gulroten er i vinden som aldri før og trekker de andre rotgrønnsakene med seg. Nye produkter som regnbuerøtter, samt positiv omtale i media, gir en ekstra puff for den populære roten.

Bama har hatt en vekst på 8 prosent på norsk gulrot i år, og kommer til å passere 20.000 tonn i løpet av noen få uker, mens Coop forventer at gulrot kommer til å vokse ytterlige i tiden som kommer.

- Gulroten er vår mest populære rotgrønnsak. Vi elsker gulrøtter og er faktisk verdensmestere i forbruk. Vi spiser hele 8 kg hver og en av oss gjennom året. Og de andre rotgrønnsakene følger etter. Rotgrønnsaker brukes jo gjerne sammen i matlagingen, sier Britt Kåsin.

Har jobbet med næringen

Opplysningskontoret for frukt og grønt har gjennom en 4-5 års periode jobbet nært sammen med næringen om å øke folks forståelse for og friste til et økt forbruk av rotgrønnsakene.

- Dette har gitt resultater, og det er gledelig at vi nå ser en økning av disse fantastiske produktene, sier Britt Kåsin.

Nøkkelord

Kontakter

Informasjonssjef Britt Kåsin, Opplysningskontoret for frukt og grønt. Tlf: 916 36 870.
E-post: britt.kasin@frukt.no

Bilder

Rotgrønnsaker har blitt trendy over hele den vestlige verden og salget har økt kraftig i 2014.
Rotgrønnsaker har blitt trendy over hele den vestlige verden og salget har økt kraftig i 2014.
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye