36 prosent færre konkurser i april

Koronakrisen har ennå ikke medført flere konkurser i næringslivet, men det er nok bare foreløpig. I april gikk 262 bedrifter konkurs, en nedgang på hele 35,9 prosent mot samme måned i fjor. 126 virksomheter ble tvangsavviklet, en oppgang på 96,9 prosent. Samlet gir det en nedgang på 18 prosent. – Det skal et under til om det ikke snart blir et konkursras, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

Antallet konkurser gikk opp i januar og februar, mens i krisemånedene mars og april har konkursene gått ned. Det gjør at konkursene i årets fire første måneder ligger 10,8 prosent lavere enn på samme tid i fjor.

Får en ekstra sjanse

– Manglende innbetaling av skatter og avgifter er ofte det som gjør at selskaper blir slått konkurs. Det er tydelig at det hoper seg opp med konkursbegjæringer hos Skatteetaten. Sannsynligvis skyldes det en villet politikk hvor mange bedrifter får en ekstra sjanse til å ta i bruk regjeringens krisepakker eller ordne finansiering, sier Ruud. – Når konkursbølgen først kommer, vil den komme med stor kraft. Det vil føre til en negativ spiral hvor andre bedrifter med utestående i konkursboene selv vil risikere konkurs. Det er derfor viktigere enn noen gang å kredittsjekke de man handler med, advarer Ruud.

Økning i hotell og restaurant

En analyse fra Bisnode, viser at restaurantbransjen er dårligst rustet til å stå i mot korona-krisen. Gjennomsnittlig overskudd i prosent av omsetning for denne bransjen ligger på svake 1,2 prosent, mot 5,3 i snitt for norsk næringsliv. Over 20 prosent av selskapene i bransjen har registrerte betalingsanmerkninger. Hotell og Restaurant er også den eneste av de store bransjene som registrerer en oppgang i antallet konkurser i april. 7 prosent flere enn på samme tid i fjor. Fortsatt er det Bygg og Anlegg som har flest konkurser. Nesten en av fire konkurser skjer i denne bransjen. Flere kleskjeder har gått konkurs den siste måneden, men detaljhandel som bransje har en nedgang i konkurser på 16,8 prosent hittil i år.

Bedre i Viken, men verre i Troms/Finnmark og Vestfold/Telemark

Troms/Finnmark og Vestfold/Telemark har den dårligste utviklingen. Mens det nordligste fylket hadde en oppgang i konkurser 35,3 prosent i årets fire første måneder, har Vestfold/Telemark en oppgang i konkurser på 13,4 prosent. Viken har hatt dobbelt så stor nedgang som gjennomsnittet, med 20,9 prosent.

Konkursutvikling per fylke:

1. tert. 20

1. tert. 19

Svalbard / Utland

1986

Bisnode er et ledende europeisk data- og analyseselskap. Vi hjelper bedrifter med å finne og administrere sine kunder gjennom hele kundens livssyklus. Vi gjør dette ved å samle og utvikle smarte data for å gjøre våre kunder i stand til å ta smarte avgjørelser. Bisnode har 2100 ansatte i 19 land og har hovedkontor i Stockholm, Sverige. Det norske kontoret holder til i Oslo Havnelager.

Laveste konkurstall siden 20122.7.2020 09:16:48 CESTPressemelding

Stor konkursøkning i Sverige, mens Danmark har halvering under koronakrisen26.6.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Spår sterk økning i konkurser6.3.2020 08:49:19 CETPressemelding

I de første to månedene av året har antall konkurser økt med 3,4 prosent, mens det registreres en nedgang på 11,6 prosent i bedrifter som er tvangsavviklet av myndighetene. Samlet har 973 aksjeselskaper gått konkurs hittil i år. Det er 1,4 prosent høyere enn i samme periode i fjor. En moderat økning hittil, men med forventet lavere etterspørsel som følge av virus-frykt, vil vi nok se en større konkursøkning utover i året, spår kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.