Statens vegvesen

Farvel til kø over Sollihøgda!

Del

Årets julegave er levert: den smale og svingete veien over Sollihøgda erstattes av 8,4 kilometer motorvei.

foto av samferdselsministeren og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik fra Statens vegvesen
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen klippet snora under åpningen av E16 Bjørum Skaret Linda Grønstad/Statens vegvesen

Etter snart fem år med anleggsdrift åpnet Statens vegvesen en av de mest etterlengtede veistrekningene på Østlandet tirsdag 16. desember.  E16 Bjørum-Skaret over Sollihøgda er den første fjellovergangen på E16 mellom Østlandet og Vestlandet og den viktigste veien mellom Oslo og Ringerike.  

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland takket entreprenøren, byggherreorganisasjonen og alle involverte konsulenter og leverandører under åpningsmarkeringen:

Dere har dratt lasset sammen. Dere har løst utfordringer i fellesskap. Og dere har levert et prosjekt som vil komme trafikanter, næringsliv og lokalsamfunn til gode i mange tiår framover.

Til lokalsamfunn og naboer vil jeg rette en stor takk for tålmodigheten gjennom anleggsperioden.

– Med åpningen av E16 Bjørum–Skaret går vi fra kø og kaos til trygg og effektiv ferdsel – en julegave til alle som ferdes mellom Oslo og Ringerike, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik fra Statens vegvesen.

Slutt på trafikkmeldingen «Det er kø over Sollihøgda»

I flere tiår var kanskje den mest vanlige trafikkmeldingen på radio: «Det er kø over Sollihøgda». Det blir det nå slutt på! Den gamle veien var smal og svingete med lav fartsgrense, mens den nye veien har fartsgrense på 100 km. i timen og halvparten av veien går i tunnelene Sollihøgdtunnelen (3,4 km.) og Bukkesteinshøgdtunnelen (800 m.). Strekningen som tidligere har vært en utfordring for både pendlere, hyttefolk i utfartshelger og tungtransport blir nå forutsigbar, effektiv og trygg.

Forrige uke fikk Per Einar Warloff Sand, styreleder i Norges lastebileierforbund (NLF) i Buskerud prøvekjøre den nye veien, og han var godt fornøyd. Les om prøveturen her 

Også beboerne på Sollihøgda får en ny og støyfri hverdag ettersom all tungtransporten som tidligere suste forbi husveggene nå vil gå i Sollihøgdtunnelen. Den gamle veien vil bli omklassifisert til lokalvei (fylkesvei) med tilrettelegging for gående og syklende.

Prosjektet har hatt en tydelig miljøprofil, avansert tunnelteknologi og er levert innenfor styringsrammen på 4 mrd. kroner. Skanska har vært totalentreprenør, og prosjektet har hatt en toppbemanning på 250 personer og nesten 2,5 millioner arbeidstimer.

Fakta om prosjektet E16 Bjørum-Skaret

  • Åpnet: 16. desember 2025
  • Lengde: 8,4 km motorvei
  • Tunneler: Sollihøgdtunnelen (3,4 km), Bukkesteinshøgdtunnelen (800 m)
  • Fartsgrense: 100 km/t
  • Reisetidsbesparelse: 10–15 min Oslo–Hønefoss
  • Hovedentreprenør: Skanska
  • Kostnad: 4 mrd. (+ mva)
  • Arbeidstimer: ca. 2,5 mill.
  • Kabellengde: 270 km
  • Miljøtiltak: Nitrogenrenseanlegg, gjenbruk av masser, elektriske maskiner, nye gyteområder for fisk.

Tunnelene er utstyrt med:

  • 173 kameraer
  • 88 nødstasjoner med telefon og brannslukking
  • 401 kjørefeltsignaler
  • 40 bommer
  • 22 havarinisjer
  • I tillegg er det trukket 270 km kabler – tilsvarende distansen Trondheim–Ålesund.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

foto av samferdselsministeren og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik fra Statens vegvesen
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen klippet snora under åpningen av E16 Bjørum Skaret
Linda Grønstad/Statens vegvesen
Last ned bilde
foto av nøkkelpersoner i prosjektet
En gledens dag for noen av nøkkelpersonene i prosjektet: Stein Ivar Hellestad, konsernsjef Skanska, May Bente Hiim Sindre (prosjektleder Statens vegvesen), Jon-Ivar Nygård (samferdselsminister), Kjell Inge Davik (utbyggingsdirektør, Statens vegvesen), Ingrid Dahl Hovland (vegdirektør), Jon Mikkel Haugen, prosjektleder Skanska og Lars Helge Dokken (Skanska).
Linda Grønstad/Statens vegvesen
Last ned bilde
delprosjetkleder Øyvind Storløkken ringer og ber Vegtrafikksentralen åpne veien for trafikk
Straks snoren var klippet kunne delprosjektleder Øyvind Storløkken fra Statens vegvesen ringe til Vegtrafikksentralen og be dem åpne veien for trafikk.
Linda Grønstad/Statens vegvesen
Last ned bilde
ordførerne fra Hole og Bærum kommune
Ordførerne Syver Leivestad (Hole kommune) og Lisbeth Hammer Krohg (Bærum kommune) var svært fornøyde med åpningen av den nye veien over Sollihøgda.
Linda Grønstad/Statens vegvesen
Last ned bilde
Mange deltakere på åpningsmarkeringen
Mange deltok på åpningsmarkeringen
Linda Grønstad/Statens vegvesen
Last ned bilde
foto av kake
Ingen veiåpning uten kake!
Linda Grønstad/Statens vegvesen
Last ned bilde
Foto tatt av Vegtrafikksentralen
Operatørene på Vegtrafikksentralen i Statens vegvesen, hadde via et 360 kamera, full oversikt da samferdselsministeren klipte snora for den nye vegen gjennom Sollihøgda.
Statens vegvesen/Vegtrafikksentralen
Last ned bilde
foto tatt av Vegtrafikksentralen
Operatørene på Vegtrafikksentralen i Statens vegvesen, hadde via et 360 kamera, full oversikt da samferdselsministeren klipte snora for den nye vegen gjennom Sollihøgda.
Statens vegvesen/Vegtrafikksentralen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye