VRINN Immersive Learning Cluster

Vil kjempe om EU-midler

Del

EU satser nå tungt på utvikling av virtuell og utvidet virkelighet (XR). Gjennom næringslivsklyngen VRINN er Norge fullt inkludert i konkurransen om finansiering, samarbeid og posisjoner. – Akkurat nå må Norge vise Europa hvor godt vi leverer på VR og XR, sier Keith Mellingen, klyngeleder i VRINN.

VRINNs klyngeleder Keith Mellingen og direktør Eli Bryhni ønsker tydelige føringer fra den norske regjeringen om at Norge skal satse på XR og VR.
VRINNs klyngeleder Keith Mellingen og direktør Eli Bryhni ønsker tydelige føringer fra den norske regjeringen om at Norge skal satse på XR og VR. Knut Arne Gravingen VRINN / Hamarregion utvikling

Forrige uke deltok VRINN med en samlet norsk delegasjon på UnitedXR Europe i Brussel, Europas viktigste møteplass for immersive teknologier. Blant deltakerne var også Yara, NTNU, Jotun, TechnipFMC og Fynd Reality. Under messen delte Norge lokaler med internasjonale giganter som Mercedes og KONE.  

– Hvis norske aktører skal delta i Horisont Europa-prosjekter, få tilgang til finansiering og ha en reell plass ved bordet, må vi være synlige og involvert der beslutningene blir tatt, sier klyngeleder Mellingen, som også ledet den norske delegasjonen.
– Vi savner tydelige signaler fra den norske regjeringen om at dette er et område Norge faktisk vil satse på, legger han til.

Deltakelsen i Brussel ga norske produsenter og miljøer direkte kontakt med europeiske XR-klynger, bransjeorganisasjoner, EU-finansierte prosjekter og beslutningstakere. Det gir nye muligheter for samarbeid, partnerskap og deltakelse i EU-prosjekter.

Eli Bryhni, direktør i VRINN, peker på at Norge allerede har mye å bidra med.

– Norske VR-produsenter leverer løsninger som er i aktiv bruk innen forsvar, undervisning, industri og både offentlig og privat sektor. Dette er ikke pilotprosjekter. Det er teknologi som fungerer i praksis, sier Bryhni.

Hun understreker at deltakelsen handler om mer enn synlighet.

– Dette handler om verdiskaping. Om tilgang til finansiering, nye markeder og sterke samarbeidspartnere. Skal Norge ta en aktiv rolle i Horisont Europa og kommende EU-satsinger på virtuelle verdener, må vi være til stede der prosjektene faktisk blir til.

UnitedXR Europe er Europas nye felles XR-arrangement, etablert av Stereopsia og AWE EU, og samler aktører fra hele verdikjeden, fra teknologiutvikling og forskning til industri, kultur og offentlig sektor.

– Ved å stille samlet i Brussel, plasserer vi Norge tydeligere på det europeiske XR-kartet. Nå håper vi at regjeringen bidrar til at dette arbeidet kan styrkes videre i året som kommer, sier Mellingen.

Fakta: EU-finansiering og Horisont Europa

Horisont Europa er EUs største forsknings- og innovasjonsprogram (2021–2027), med et budsjett på rundt 95 milliarder euro.

XR, virtuelle verdener og digitale teknologier er prioriterte satsingsområder i EU.

Norske aktører deltar på lik linje med EU-land gjennom EØS-avtalen.

Synlighet og deltakelse i europeiske nettverk er avgjørende for å få finansiering og plass i EU-prosjekter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Norge på Europakartet for XR, ved UnitedXR Europe i Brussel.
Norge på Europakartet for XR, ved UnitedXR Europe i Brussel.
Keith Mellingen /VRINN
Last ned bilde
Panelsamtale under UnitedXR Europe i Brussel, moderert av VRINNs klyngeleder Keith Mellingen, med Silke Schmidt (XR Hub Bavaria), François de Charette (Frankrikes digitaldepartement), Camille Donegan (Eirmersive) og Nigel McAlpine (Digital Catapult).
Panelsamtale under UnitedXR Europe i Brussel, moderert av VRINNs klyngeleder Keith Mellingen, med Silke Schmidt (XR Hub Bavaria), François de Charette (Frankrikes digitaldepartement), Camille Donegan (Eirmersive) og Nigel McAlpine (Digital Catapult).
Ellen Lande
Last ned bilde
Prof. Andrew Perkis ved NTNU leder den norske, internasjonale arbeidsgruppen, med ekspertise på EUs Horisont-program. Han deltok i den norske delegasjonen.
Prof. Andrew Perkis ved NTNU leder den norske, internasjonale arbeidsgruppen, med ekspertise på EUs Horisont-program. Han deltok i den norske delegasjonen.
Ellen Lande
Last ned bilde
Klyngeleder Keith Mellingen, har holdt i norsk VR og XR siden 2021.
Klyngeleder Keith Mellingen, har holdt i norsk VR og XR siden 2021.
Knut Arne Gravingen
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Lenker

Dette er VRINN

VRINN er en norsk næringsklynge under Innovasjon NorgeSiva og Forskningsrådet, som samler bedrifter, forsknings- og utdanningsmiljøer, samt offentlige aktører som utvikler og bruker VR/AR-teknologi, altså virtuell og utvidet virkelighet.

Klyngen holder til på Hamar, og har vokst fram som et nasjonalt og internasjonalt miljø for immersive learning; læring og trening ved hjelp av VR, AR og XR.

VRINN står for VR-innovasjon. 

Følg pressemeldinger fra VRINN Immersive Learning Cluster

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VRINN Immersive Learning Cluster på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VRINN Immersive Learning Cluster

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye