UNG2026: Unge er bekymret for økte priser og egen økonomi
Opinions UNG2026 viser at unge både er opptatt av og bekymret for økonomien sin. 7 av 10 unge er bekymret for økte priser og 6 av 10 er bekymret for egen økonomi. Økte priser er den største bekymringen blant unge.

71 prosent av unge mellom 15 og 25 år bekymrer seg for økte priser, viser UNG2026. Det er den bekymringen som flest unge bekymrer seg for. Det er en økning fra 65 prosent i fjor.
Nærmere 6 av 10 (57%) er bekymret for egen økonomi. Flere jenter (61%) enn gutter (53%) er bekymret for dette. Det er tydelig at økonomi og penger tar større plass hos unge nå enn tidligere. Ser vi helt tilbake til 2019, var 44 prosent bekymret for penger.
- Økonomi er en tematikk som favner bredt, og som dagens unge er opptatt av. Dagens unge trer tidlig inn i voksenlivet. De tar økonomisk ansvar og har store ambisjoner. Penger oppleves som noe som skaper muligheter og setter begrensninger i livene deres. Derfor gir det grobunn for bekymring, sier Alexandra Palm, analytiker i Opinion og ansvarlig for UNG2026.
Ønsket om økonomisk frihet, eierskap og et liv med rom for både trygghet og drømmer står høyt blant dagens unge, viser rapporten.
- Å oppnå økonomisk frihet handler ikke nødvendigvis om å bli rik, men om noe hverdagsnært og konkret. En trygghet og frihet til å gjøre ting du liker, betale regninger og slippe økonomisk stress. Mange vil tidlig inn på boligmarkedet og investere pengene sine der avkastningen er høy, sier Alexandra Palm.
En økonomisk bevisst generasjon
Funn fra UNG2026 viser at dette er en bevisst generasjon som er opptatt av å ta smarte og gode økonomiske valg.
Nær halvparten av unge (44 prosent) har spart penger i fond i løpet av de siste 12 månedene, og 32 prosent vurderer eller har vurdert å gjøre det. 41 prosent har spart penger i BSU, og 22 prosent har kjøpt aksjer. Flere unge menn enn unge kvinner har kjøpt aksjer og krypto, men når det gjelder sparing i fond og i BSU er det ingen kjønnsforskjeller.
- De siste årene har vi sett at de unge er opptatt av økonomi, noe som tar seg uttrykk i for eksempel sparing og kjøp av aksjer. Flere forteller om et ønske om tidlig pensjon som skal finansieres av passiv inntekt. Veien hit tråkkes opp av suksessfulle investeringer som vokser seg store på konto, med minimal innsats eller anstrengelse. Det er et høyt fokus på sparing og å være økonomisk smarte i begynnelsen av voksenlivet, som vil sette standarden for det livet en ønsker seg. De unge ser på det som et krav en bør klare å oppnå på egenhånd, sier Alexandra Palm.
Unge i dag er også bevisste forbrukere. 65 prosent deltatt har i en kundeklubb for å motta rabatter, og litt over halvparten (56%) har brukt nettsider for å sammenligne pris og apper for å få oversikt over tilbud og kampanjer.
Unge kvinner er mer strategiske i jakten på gode tilbud: De deltar oftere i kundeklubber eller fordelsprogrammer, bruker apper for å få oversikt over kampanjer og følger profiler i sosiale medier for å få råd om økonomi og sparing.
Flere unge er opptatt av personlig økonomi ved partivalg
Politisk er det flere unge som er opptatt av personlig økonomi enn befolkningen ellers. Personlig økonomi er den tredje viktigste politiske saken for valg av parti blant unge, etter helse og skole og utdanning. Flere unge (22%) enn øvrig befolkning (15%) har personlig økonomi som viktigste sak.
Fjerde viktigste sak for unge er skatter og avgifter (21%). Her skiller ikke unge seg fra øvrig befolkning.
Sammenlignet med unge kvinner er det flere unge menn som oppgir skatter og avgifter og landets økonomi som viktigste sak.
Fakta om UNG2026:
Opinions målgruppestudie UNG2026 baserer seg på en landsrepresentativ kvantitativ undersøkelse med 1000 intervju i alderen 15-25 år. Undersøkelsen er gjennomført i uke 32-34 2025. I tillegg er innsikt fra 114 kvalitative dybdesamtaler med unge fra hele Norge.
Opinions UNG er landets mest omfattende målgruppestudie om norsk ungdom mellom 15-25 år. Det er en årlig studie av utviklingstrekk hos den unge målgruppen. Rapporten dekker blant annet store verdispørsmål, mediebruk og forventninger til fremtidig arbeidsgiver. Rapporten er full av spennende statistikk, men inneholder også et enormt kvalitativt datagrunnlag som gir dypere innsikt i hva som ligger bak tallene, og hva det betyr for deg. Årets rapport UNG2026 ble lansert 23. oktober og innsikten i denne artikkelen er fra årets rapport.
Nøkkelord
Kontakter
Elise OseidAnalytiker/kommunikasjonsrådgiverOpinion AS
Analytiker og kommunikasjonsrådgiver i Opinion. Jobber i hovedsak med kommunikasjon, markedsføring, event og synlighet for Opinion.
Bilder
Opinion AS
Opinion er Norges største byrå innen samfunns- og markedsanalyse. Opinion er et fullservice markedsanalysebyrå, og gjennomfører intervjubaserte undersøkelser for norske og utenlandske oppdragsgivere innenfor privat og offentlig sektor.

Følg pressemeldinger fra Opinion
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opinion på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opinion
Lav tillit til myndigheters og bedrifters innsats for miljøet3.11.2025 13:33:05 CET | Pressemelding
Et klart flertall av nordmenn mener i en internasjonal undersøkelse at verdens regjeringer ikke gjør det som er nødvendig for å ta vare på miljøet. Få mener de fleste bedrifter opererer med seriøst samfunnsansvar og bærekraft.
Pressekonferanse: Opinion lanserer UNG2026 – rapport og målgruppestudie om unge i Norge | torsdag 23. oktober 2025 kl. 09:00, Klingenberg kino17.10.2025 10:46:55 CEST | Presseinvitasjon
Opinion lanserer en av landets mest omfattende målgruppestudier om unge (15–25 år) torsdag 23. oktober 2025 på Klingenberg kino kl. 09:00. Mediene inviteres til egen pressesone kl. 10:00, der Opinion er tilgjengelig for intervjuer og svarer på spørsmål. Sunniva Tillson, kjent som StSunniva, stiller også til intervjuer.
Verdensdagen for psykisk helse – Kvinner og unge føler oftere på vanskelige følelser9.10.2025 16:39:22 CEST | Pressemelding
Unge og kvinner skiller seg fra den øvrige befolkningen ved at flere kjenner på vanskelige følelser, viser en undersøkelse fra Opinion. Samtidig er det menn som topper selvmordsstatistikken, oppsøker sjeldnere helsehjelp og tyr til grubling og alkohol.
Økte levekostnader påvirker nordmenns økonomi og helse7.10.2025 12:45:32 CEST | Pressemelding
6 av 10 nordmenn har kuttet eller planlegger å kutte kostnader på grunn av økte levekostnader. Flere blant de som planlegger å kutte utgifter plages av stress og dårligere søvn.
Et flertall av nordmenn mener mediene og politikere overser det som er viktig for folk flest16.9.2025 21:20:07 CEST | Pressemelding
Over halvparten av nordmenn mener mediene og politikerne ofte overser det som er viktig for folk flest, viser en fersk ettervalgsundersøkelse fra Opinion. Samtidig henter én av tre unge valginformasjon fra sosiale medier. Helse er viktigste sak for velgerne, men har fått lite oppmerksomhet i valgkampens mediedekning.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom


