Lav tillit til myndigheters og bedrifters innsats for miljøet
Et klart flertall av nordmenn mener i en internasjonal undersøkelse at verdens regjeringer ikke gjør det som er nødvendig for å ta vare på miljøet. Få mener de fleste bedrifter opererer med seriøst samfunnsansvar og bærekraft.

En undersøkelse fra Opinion viser at 75 prosent av nordmenn er helt eller delvis uenig i at verdens regjeringer gjør det som er nødvendig for å vare på miljøet. Kun 4 prosent er helt enig.
Undersøkelsen er gjennomført internasjonalt i 39 land, som del av Worldviews Survey.
Sammenlignet med de andre landene i undersøkelsen ligger Norge nest nederst over andel som har tillitt til myndighetenes innsats for miljøet. Kun i Kina er det færre som har tillit til myndighetenes innsats.
Opinions egen rapport Forbruker og bærekraft 2025 viser at et flertall på 6 av 10 mener myndighetene må tvinge folk og bedrifter til å bli mer klimavennlige. En betydelig andel (39%) mener folk er mer villige til å godta inngripende klimatiltak enn politikerne tror. Samtidig mener halvparten av befolkningen at politikerne mangler en tydelig plan for hvordan Norge skal kutte klimautslipp som monner, og at effektive klimakutt er for dramatiske til at politikere tør å ta belastningen ved å innføre dem.
- Forbruker og bærekraft 2025 viser at EU får betydelig mer kred for kutt i klimagassutslipp enn den norske Ap-regjeringen. Mens det er 32 prosent som tror EU bidrar til lavere utslipp, er det kun 15 prosent som sier det samme om Ap-regjeringen, sier Sunneva Kilsti, seniorrådgiver og fagansvarlig for bærekraft i Opinion.
I befolkningen er det størst tro på at MDG har en troverdig politikk for å kutte klimautslipp. 1 av 4 nordmenn mener dette. Det er stykke ned til neste parti, som er SV på 13 prosent. 37 prosent mener Norge mangler et effektivt klimaparti.
Få tror bedrifter tar samfunnsansvar og bærekraft på alvor
Opinions undersøkelse gjennom Worldviews survey viser at kun 15 prosent av nordmenn mener de fleste bedrifter opererer med seriøst samfunnsansvar og bærekraft. Halvparten mener de fleste bedrifter ikke tar dette på alvor, men gjør det kun for ansiktet utad.
- Synet på næringslivets bidrag er velkjent fra Opinions rapport Forbruker og bærekraft gjennom flere år. De største arbeidslivsorganisasjonene oppleves heller ikke å bidra vesentlig til utslippskutt. I årets rapport var det kun 9 prosent som mente at NHO hovedsakelig bidrar til lavere utslipp gjennom sitt virke. For LO er det 8 prosent som mener de i sum bidrar til kutt, sier Kilsti.
Både på det europeiske og det amerikanske kontinent er det kun 16 prosent mener at de fleste bedrifter opererer med seriøst samfunnsansvar og bærekraft. I Midtøsten og Nord-Afrika mener i underkant av halvparten (47prosent) det samme. I Asia-Stillehavsregionen er det 1 av 3.
Høyere tillit til egne handlinger for både miljø og klima
Nordmenn har langt større tro på at egne handlinger kan gjøre en forskjell for miljøet. 79 prosent er helt eller delvis enig i at sine personlige handlinger kan forbedre miljøet. 21 prosent er helt eller delvis uenig.
Når det gjelder klimagassutslipp viser Forbruker og bærekraft 2025 at 40 prosent mener personlige valg i hverdagen kan bidra til reduksjon av utslipp. I motsatt ende av skalaen mener 32 prosent at det er lite de selv kan gjøre på dette området. 27 prosent plasserer seg midt på skalaen og gir uttrykk for at de til en viss grad kan bidra. En større andel kvinner enn menn mener egne valg i hverdagen spiller en rolle. Det samme gjelder personer med høyere utdanning og folk som stemmer på vernepartier.
- Halvparten av befolkningen er bekymret for konsekvensene av klimaendringene, men andelen er konstant tross temperaturøkning og eskalerende ekstremvær i Norge og Europa. Samtidig har 75 prosent av nordmenn en form for motivasjon eller håp knyttet til muligheten for å nå klimamålene eller løse klimakrisen, sier Sunneva Kilsti.
Følgende kilder er brukt i artikkelen:
Opinion har gjennomført en undersøkelse som en del av Worldviews Survey av The Worldwide Independent Network of MR (WIN), den ledende globale organisasjonen for uavhengige markedsundersøkelses- og meningsmålingsfirmaer. Opinion har ansvaret for den norske undersøkelsen som er landrepresentativ og gjennomført mellom 13-21. januar 2025 med 1031 respondenter. Årets Worldwiew Survey fanger opp meningene til 34,946 individer fra 39 land.
Følgende land er inkludert i studien: Argentina, Australia, Brasil, Canada, Chile, Kina, Tyskland, Ecuador, Spania, Finland, Frankrike, Storbritannia, Hellas, Hongkong, Kroatia, Indonesia, Irland, India, Italia, Japan, Sør-Korea, Marokko, Mexico, Malaysia, Nederland, Norge, Peru, Filippinene, Pakistan, Polen, Paraguay, Serbia, Sverige, Slovenia, Slovakia, Thailand, Tyrkia, USA, Vietnam.
2. Forbruker og bærekraft 2025
Opinions egen rapport Forbruker og bærekraft 2025 gir deg unik innsikt i nordmenns holdninger til klima, energiproduksjon, klimapolitikk og bærekraftige prioriteringer. Den tar pulsen på hva folk virkelig mener om de store spørsmålene som former samfunnsutviklingen – fra troen på klimatiltak til paradokset rundt norsk olje- og gassproduksjon. Forbruker og bærekraft er basert på en landsrepresentativ kvantitativ undersøkelse i målgruppen 15+ med 1000 respondenter, en kvalitativ innsiktsundersøkelse, trendanalyse- og overvåkning, desk research og sekundærdata. Vi benytter også innsikt fra Opinions egne syndikerte rapporter.
Nøkkelord
Kontakter
Elise OseidAnalytiker/kommunikasjonsrådgiverOpinion AS
Analytiker og kommunikasjonsrådgiver i Opinion. Jobber i hovedsak med kommunikasjon, markedsføring, event og synlighet for Opinion.
Bilder


Opinion AS
Opinion er Norges største byrå innen samfunns- og markedsanalyse. Opinion er et fullservice markedsanalysebyrå, og gjennomfører intervjubaserte undersøkelser for norske og utenlandske oppdragsgivere innenfor privat og offentlig sektor.

Følg pressemeldinger fra Opinion
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opinion på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opinion
Pressekonferanse: Opinion lanserer UNG2026 – rapport og målgruppestudie om unge i Norge | torsdag 23. oktober 2025 kl. 09:00, Klingenberg kino17.10.2025 10:46:55 CEST | Presseinvitasjon
Opinion lanserer en av landets mest omfattende målgruppestudier om unge (15–25 år) torsdag 23. oktober 2025 på Klingenberg kino kl. 09:00. Mediene inviteres til egen pressesone kl. 10:00, der Opinion er tilgjengelig for intervjuer og svarer på spørsmål. Sunniva Tillson, kjent som StSunniva, stiller også til intervjuer.
Verdensdagen for psykisk helse – Kvinner og unge føler oftere på vanskelige følelser9.10.2025 16:39:22 CEST | Pressemelding
Unge og kvinner skiller seg fra den øvrige befolkningen ved at flere kjenner på vanskelige følelser, viser en undersøkelse fra Opinion. Samtidig er det menn som topper selvmordsstatistikken, oppsøker sjeldnere helsehjelp og tyr til grubling og alkohol.
Økte levekostnader påvirker nordmenns økonomi og helse7.10.2025 12:45:32 CEST | Pressemelding
6 av 10 nordmenn har kuttet eller planlegger å kutte kostnader på grunn av økte levekostnader. Flere blant de som planlegger å kutte utgifter plages av stress og dårligere søvn.
Et flertall av nordmenn mener mediene og politikere overser det som er viktig for folk flest16.9.2025 21:20:07 CEST | Pressemelding
Over halvparten av nordmenn mener mediene og politikerne ofte overser det som er viktig for folk flest, viser en fersk ettervalgsundersøkelse fra Opinion. Samtidig henter én av tre unge valginformasjon fra sosiale medier. Helse er viktigste sak for velgerne, men har fått lite oppmerksomhet i valgkampens mediedekning.
Et flertall av nordmenn er usikre på om de vil ta nye mRNA-vaksiner11.9.2025 11:09:11 CEST | Pressemelding
Nordmenn er mer skeptiske til mRNA-vaksiner enn tradisjonelle vaksiner. Bare 1 av 3 sier definitivt ja til nye mRNA-vaksiner, mens aksepten for nye tradisjonelle vaksiner er betydelig høyere, viser en undersøkelse fra Opinion.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom