VRINN Immersive Learning Cluster

Hvilket parti løfter teknologien?

Del

Under partienes forhandlinger om statsbudsjettet for 2026, oppfordrer teknologiklyngen VRINN regjeringen og støttepartiene til å inkludere VR og AR i den nasjonale teknologisatsingen. – VR og AR mangler politisk forankring og støtteordninger til å sikre fremskrittene. Dette hører hjemme under den nasjonale teknologisatsingen for 2026, sier VRINN-direktør Eli Bryhni.

VRINN-direktør Eli Bryhni utfordrer regjeringen og samarbeidspartiene til å løfte VR og AR frem i statsbudsjettet for 2026.
VRINN-direktør Eli Bryhni utfordrer regjeringen og samarbeidspartiene til å løfte VR og AR frem i statsbudsjettet for 2026. VRINN

– Vær konkrete og løft VR og AR inn i teknologisatsingen. Det er effektive, modne og samfunnsnyttige verktøy som Norge trenger nå, oppfordrer direktør Bryhni. 

– Norsk VR og AR  ligger langt fremme for øyeblikket. Uten et nasjonalt løft risikerer vi å falle bak land som allerede rigger seg for vekst. 

EU og Sverige satser 

EU satser nå stort med sitt Virtual Worlds Partnership. Sverige har nettopp lansert Visual Intelligence Sweden, en femårig nasjonalsatsing på VR/AR og visuell intelligens. Svenskene bygger digitale møteplasser, regionale kompetansesentre og egne innovasjonsprogram. – Hvis vi ikke handler nå, risikerer vi å miste både tempo og forsprang, advarer klyngeleder i VRINN, Keith Mellingen.

Norsk eksport

Innovasjon Norge har allerede pekt ut VR og AR som et kommende eksportmarked. Likevel er innovasjon i offentlig sektor fortsatt vanskelig å få gjennom anbudsprosesser. Dette handler til syvende og sist om politisk vilje. –Ser regjeringen eller støttepartiene hvilke verdier denne teknologien faktisk skaper, spør Mellingen. 

Veksten i KI skyter fart, og den drar med seg teknologier som VR og AR. Dette er ikke lenger nisjeverktøy, men en del av den digitale grunnmuren, tett knyttet til visualisering, simulering og hele den digitale utviklingen. – Virksomheter som bruker VR kutter kostnader, reduserer feil og sparer tid. VR gir mindre reise, bedre samhandling og mer standardisert opplæring.

Kutter kostnader

Med immersiv og visuell teknologi lærer ansatte raskere og tryggere, og kan øve på realistiske situasjoner som ellers er dyre eller farlige å trene på. Til å lære å håndtere vold og trusler, brannslukking, førstehjelp og ulike, farlige arbeidsrutiner off shore og i industrien, bruke VR og AR aktivt i dag.  

– Det er krevende å få nok tid og ressurser til å trene med kun tradisjonelle metoder. Vi må tenke nytt rundt kompetanseutvikling for å huske bedre, redusere kostnader og spare tid. Dette har vi erfart at er kritisk i forsvaret også. Denne læringen kan vi overføre til andre bransjer, sier Bjørn Morten Steimler i Fynd Reality AS. 

Kongelig VR

VR vekker begesitring. Det siste året har blant andre digitaliseringsminister Karianne Tung, helse- og omsorgskomiteens leder Tone Trøen og kronprins Haakon testet norske VR-løsninger fra Making View, med gode tilbakemeldinger. Teknologien brukes særlig til helseopplæring og akuttmedisinsk trening.

– Det er flott at toppledere tester VR. Nå må vi gå fra prøving til faktisk innføring. Regjeringen må sette VR og AR i system, og statsbudsjettet for neste år er en naturlig arena for akkurat dette, sier Bryhni. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Klyngeleder Keith Mellingen under VR-Forum der norske VR-produsenter høstet flertallet av prisene i konkurranse med mange land og med en internasjonal jurye.
Klyngeleder Keith Mellingen under VR-Forum der norske VR-produsenter høstet flertallet av prisene i konkurranse med mange land og med en internasjonal jurye.
VRINN
Last ned bilde
Førstehjelp i VR gir trening på ulike hendelser, rutiner for førstehjelp og praktisk trening.
Førstehjelp i VR gir trening på ulike hendelser, rutiner for førstehjelp og praktisk trening.
Making View
Last ned bilde
VR gir en realistisk arena for førstehjelp og trening på å håndtere vold og trusler.
VR gir en realistisk arena for førstehjelp og trening på å håndtere vold og trusler.
vrinn
Last ned bilde

Lenker

VRINN Immersive Learning Cluster

VRINN is a cluster of companies operating in Norway in the fields of VR, AR, and gamification. The aim of the cluster is to offer its members a platform to exchange ideas, develop projects and thus jointly advance the development of future learning.
VRINN also helps companies to network internationally, to market themselves and to develop further.

VRINN awards 2025

Følg pressemeldinger fra VRINN Immersive Learning Cluster

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VRINN Immersive Learning Cluster på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VRINN Immersive Learning Cluster

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye