Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Melk i medvind – alle kategorier peker oppover

Del

Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.

Melk, yoghurt, ost, smør, fløte og rømme – alt peker oppover. Nye tall viser at nordmenn igjen velger naturlige og proteinrike meieriprodukter.
Melk, yoghurt, ost, smør, fløte og rømme – alt peker oppover. Nye tall viser at nordmenn igjen velger naturlige og proteinrike meieriprodukter. MELK

Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at meierisalget holder seg stabilt høyt – og at utviklingen nå peker oppover i alle hovedkategorier.

– Vi konkurrerer med mange typer drikker, men melk har en egen posisjon. Den hører hjemme på kjøkkenet, til frokost, i matlaging – og for mange også som drikke i hverdagen, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.

Melk løfter totalen

Melkesalget økte med 1,5 prosent i tredje kvartal. Helmelk vokste med 2,2 prosent, økologisk melk med 16,8 prosent og laktosejustert melk med 4,6 prosent.

– Melk er et produkt folk stoler på. Den brukes i alt fra frokostblanding til baking, og mange setter pris på smaken og enkelheten. Det er et ærlig produkt som passer i alle faser av livet, sier Berg Hauge.

Trender som spiller på lag med melk

Flere av dagens mattrender trekker i samme retning som utviklingen i meierimarkedet. Folk ønsker mat laget av få ingredienser, med naturlig næring og tydelig opprinnelse.

Samtidig har innovasjon, nye pakninger og flere varianter gjort melk og meieriprodukter mer tilgjengelige i en travel hverdag.

– Det skjer mye positivt i meierimarkedet. Kombinasjonen av tradisjon og fornyelse treffer godt. Folk vil ha produkter som føles ekte og naturlige – og som passer inn i måten vi lever på, sier Berg Hauge.

Alle kategorier peker oppover

Fra yoghurt og ost til smør, fløte og rømme – alle kategorier økte i tredje kvartal. Yoghurt hadde den sterkeste veksten (+13 %), fulgt av ost (+4,9 %), smør (+3,5 %), fløte (+2,8 %) og rømme (+0,3 %).

– Det er sjelden vi ser vekst i hele bredden av meieriprodukter. Det vitner om gode produkter, sterke vaner og et nært forhold mellom folk og melk, sier Berg Hauge.

Fakta – Q3 2025 (sammenlignet med Q3 2024)

Produktkategori

Endring i volum

Melk (inkl. import)

+1,5 %

– Helmelk

+2,2 %

– Økologisk melk

+16,8 %

– Laktosejustert melk

+4,6 %

Yoghurt (inkl. import)

+13,0 %

Ost (inkl. import)

+4,9 %

Fløte

+2,8 %

Smør (inkl. import)

+3,5 %

Rømme

+0,3 %


Kilde: Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK)
Tallgrunnlag: Markedstall for tredje kvartal 2025 (Q3 isolert), basert på volumdata fra TINE, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. Samt importtall fra SSB.

Nøkkelord

Kontakter

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye