Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

Veksten er særlig sterk for helmelk og lettmelk 1,0 % fett, som har økt med henholdsvis 29 og 25 prosent. Totalt utgjør økologisk melk nå 7 prosent av all hvit søtmelk som selges, opp fra 6 prosent året før.
– Vi er glade for at folk drikker melk – enten det er økologisk eller konvensjonelt. Det viktigste er at melk fortsatt står sterkt hos norske forbrukere, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Hun peker på at økningen i økologisk trolig henger sammen med en bredere naturlighetstrend:
– Vi antar at veksten henger sammen med at mange i dag ønsker mat og drikke de oppfatter som rene, naturlige og trygge. Noen forbinder økologisk melk med en ekstra følelse av «naturlighet», og enkelte opplever også smaken som fyldigere – særlig i helmelk.
– Samtidig er det viktig å understreke at all melk i Norge har svært høy kvalitet og er lite bearbeidet. At forbrukerne kan velge mellom ulike typer melk er en styrke – valgmuligheter gir frihet og bidrar til at flere finner den melken de liker best, sier Berg Hauge.
Til tross for markant vekst er økologisk melk fortsatt en nisje i markedet. Den konvensjonelle melken dominerer, og har vært stabil over tid.
Fakta (1. halvår 2025 vs. 1. halvår 2024):
Totalt volum økologisk hvit søtmelk: +20,3 %
Økologisk helmelk: +28,5 %
Økologisk lettmelk 1,0 %: +25 %
Økologisk lettmelk 0,5 %: +0,9 %
Økologisk skummet melk: +7,4 %
Markedsandel: 7,0 % (opp fra 6,0 %)
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom