Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt

Del

Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.

Fem skåler med ulike varianter av havregrøt og toppinger
Nye tall viser at over 800.000 nordmenn spiser havregrøt hver uke. Mest populær er den hos unge kvinner. MELK

Nye tall fra Norstat viser at interessen er både stabil og sterk: Hver uke spiser over 20 prosent av oss havregrøt – det tilsvarer mer enn 800 000 nordmenn. Grøten er særlig populær blant yngre kvinner, der nesten 3 av 10 under 40 år nyter havregrøt minst én gang i uken.

Havregrøt har dermed tatt steget fra å være tradisjonspreget og «gammeldags» til å bli et trendy, sunt og hverdagsnært måltid som treffer tidsånden.

– Folk velger havregrøt fordi den er enkel, råvarebasert og krever få ingredienser. Den er samtidig både rimelig og næringsrik, og derfor passer den godt inn som noe mange ønsker seg i hverdagen: mat som er bra for oss og som er lett å lykkes med, sier Terese Glemminge Arnesen, senior ernæringsrådgiver i MELK.

Korn + melk = den perfekte kombinasjon

Det er mange som lager grøten på vann, og nylig gikk også en nordmann til topps i verdensmesterskapet i grøtkoking med nettopp havre og vann - medbragt fra Norge. Men kokt på melk blir grøten både mer smakfull og mer næringsrik.

– Korn og melk utfyller hverandre på en helt unik måte. Korn gir fiber, særlig betaglukaner, som bidrar til å senke kolesterolet. Melk bidrar med jod, kalsium og vitamin B12 – næringsstoffer man ikke får fra korn alene. Sammen gir de et fullverdig protein, og det gjør grøten til et smartere valg i hverdagen, sier Glemminge Arnesen.

Tradisjon som har blitt trend

Grøt har vært en del av norsk matkultur i årtusener,  både til høytid og til hverdags. Nå har den fått et tydelig comeback, særlig blant unge voksne, som setter pris på mat som gir metthet, trygghet og fleksibilitet. Den kan dessuten enkelt varieres med topping som epler, bær, nøtter eller yoghurt.

– I en tid hvor mange kjenner på både matpriser, tidspress og ernæringsforvirring, er det kanskje ikke så rart at havregrøt treffer spesielt unge kvinner. Den er sunn og bærekraftig, og lett å sette sitt eget preg på med ulike toppinger, sier Glemminge Arnesen.

Alle

Kvinner < 40 år

Menn < 40 år

Kvinner 40 år+

Menn 40 år+

Ukentlig

20 %

 29 %

20 %

21 %

16 %

Månedlig

22 %

16 %

26 %

23 %

20 %

Sjeldnere

40 %

44 %

38 %

37 %

42 %

Aldri

18 %

11 %

16 %

19 %

22 %

Undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. 1051 respondenter. September 2025.

Kontakter

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye