36 % får dårlig samvittighet for matsvinn i jula
Nye tall viser at mange nordmenn får en dårlig følelse når mat havner i søpla i jula. Hele 36 prosent oppgir at de får dårlig samvittighet for matsvinn, viser en fersk undersøkelse fra Norstat, gjennomført på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

Kvinner kjenner i enda større grad på samvittigheten enn menn. Hele 39 prosent av kvinnene oppgir at de får dårlig samvittighet når de kaster julemat.
Matprisene har økt gjennom hele 2025, og lommeboka til mange har blitt trangere. Da er det ekstra frustrerende å se maten gå i søpla. Derfor kan det lønne seg å planlegge julehandelen litt ekstra godt.
– Jula er tiden for at det skal monne litt, og at bordet er raust dekket. Det er naturlig. Utfordringen er å få til nettopp det – uten at for mye ender i søpla, sier Stine Wickmann, kommunikasjonsrådgiver i MELK.
Jula er høysesong for matsvinn. Når handlekurven fylles med litt ekstra for sikkerhets skyld, er det fort gjort at noe blir til overs etter feiringen. Det er sjelden bevisst, men kan likevel gi en dårlig følelse i etterkant.
6 tips til mindre matsvinn i jula
- Utgått melk kan brukes. Det er lett å kjøpe for mye melk i jula. I stedet for å helle den ut, kan den fint brukes i grøt eller vaffelrøre – også etter utgått dato, så lenge den smaker og lukter som den skal.
- Bruk grøtrestene til dessert. Lag riskrem av grøtrester eller stek deilige rislapper.
- Frys osterestene. Har du handlet inn for mye ost? Riv opp restene og frys dem. Perfekt til pizza eller gratenger senere.
- Hold melken unna kjøleskapsdøra. Døra åpnes ofte i jula, og melken blir utsatt for temperatursvingninger. Sett den lenger inn i kjøleskapet.
- Avkjøl restene raskt. Varm mat som settes rett i kjøleskapet øker temperaturen og kan gjøre andre matvarer raskere dårlige.
- Bruk sansene. Lukt og smak før du kaster. Ofte er maten helt fin selv om datoen har gått ut.
Om undersøkelsen:
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter i november 2025. 1 054 intervjuer.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smørforbruket øker – smaken av norsk jul står sterkt17.12.2025 07:32:00 CET | Pressemelding
Nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at smørforbruket har økt med 4,4 % fra i fjor og hele 6,6 % siden 2021. Fløteforbruket har økt, med 2,1 % fra i fjor.
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom