Nybilsalget fortsetter å øke – og flere vil eie bilen selv
Nybilsalget i august hadde god fart, og det ble registrert 13 915 nye personbiler. Det er hele 25,2 prosent flere enn i august 2024, og elbilandelen var på 97 prosent. Registreringstallene tyder også på at flere nå ønsker å eie bilen selv, fremfor å lease en ny bil.

Det gode besøket mange bilforhandlere opplevde i feriemåneden juli, fortsatte også i august – kanskje et tegn på en sterkere økonomisk optimistiske enn på samme tid i fjor. Og mens det i 2024 totalt sett var et lavt nybilsalg, er vi i ferd med å nærme oss normalen igjen. Så langt i år er det registrert 98 996 nye personbiler – det er 25,6 prosent flere enn i fjor. Elbilandelen etter årets åtte første måneder er på hele 94,5 prosent.
Elektrifiseringen fortsetter å øke
- En så høy elbilandel totalt ved inngangen til september har vi ikke sett tidligere, selv om vi har hatt enkeltmåneder med høyere andel. Av nesten 14 000 nye personbiler i august, var det færre enn fem hundre ulike varianter av bensin- og dieselbiler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Privatleasing ned
- Det er også interessant å merke seg at andelen privatleasede nye personbiler så langt gjennom året har en nedadgående trend. Mens andelen privatleasede biler i januar var på 20 prosent, er den nå på rundt 16 prosent. Det tyder på at langt flere nå velger å eie bilen sin selv, fremfor å «leie» den, sier han.
- En rekke bilforhandlere har kampanjer med svært lav rente, og enkelte har til og med null prosent rente for en lengre periode fremover. Så her har mange bilimportører på sett og vis «tatt rentekuttet» for sentralbanken, og gjort det lettere og billigere for folk å kjøpe sin egen bil enn å lease den, sier Solberg Thorsen.

To retninger i bilvalget
Nybilsalget preges også særlig av to retninger: De som velger de klassiske merkene, og de som velger helt nye merker og modeller. Det er samtidig en fellesnevner, og det er at folk fortsetter å velge mindre og rimeligere biler enn for tre-fire år siden da rentenivået var betydelig lavere. SUV-er i mellomklassen utgjør så langt i år nesten halvparten av alle nye personbiler.
- Fornuften ser ut til å styre manges valg ved nybilkjøp, og det betyr elbiler til rundt en halv million kroner. Her er utvalget stort, og både pris, utstyr, rekkevidde og størrelse dekker de flestes behov, sier han.

Kampanjer, lave renter og kjøpsvilje
Mange av de pågående kampanjene vil trolig fortsette utover året, noe som også kan bidra til at farten i nybilsalget opprettholdes.
- En stadig større elektrisk bilpark er bra for alle, og at gamle biler byttes ut til fordel for nye er et mål i seg selv. Nye biler forurenser mindre, og ikke minst er de tryggere. I forhold til hvilke bilmerker vi velger, har Tesla og kinesiske bilmerker i dag en samlet markedsandel på drøyt 30 prosent. Det blir interessant å se hvordan dette utvikler seg i forhold til de klassiske merkene nordmenn tradisjonelt har valgt, sier Solberg Thorsen.
Den norske personbilbestanden teller nå drøyt 2,9 millioner biler, og av disse er over 30 prosent elbiler.

Nesten annenhver ny varebil er elektrisk
Salget av nye varebiler i august endte 16,9 prosent foran samme måned i fjor, men har så langt i år falt med drøye 13 prosent. Det ble registrert 2 838 nye varebiler i august, av disse var drøyt 42 prosent elektriske.
Så langt i år er 16 716 nye varebiler registrert, og av disse er nesten halvparten – 45 prosent – elbiler. Det er en markant økning fra samme periode i fjor, da var elbilandelen 29 prosent. Det er verdt å merke seg at kun fem varebilmodeller står for 80 prosent av hele elbilvolumet.
Trenger insentiver
Tallene viser at elektrifiseringen av varebilene nå går i riktig retning. Men nedgangen i kjøp av nye varebiler så langt i år, kan være et tegn på at økonomien for noen bransjer ikke er så god som man kan få inntrykk av, og at deler av næringslivet ser seg nødt til å holde igjen nybilkjøpet, sier Øyvind Solberg Thorsen.
- Derfor trenger vi fortsatt insentiver som gjør det lønnsomt å velge el-varebiler, spesielt om målet om 100 prosent elektriske varebiler skal innfris.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Fristen nærmer seg: Nå skal Norges dårligste fylkesvei kåres26.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nordmenn har allerede nominert sin kandidat til Norges dårligste fylkesvei. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har mottatt bilder og beskrivelser fra hele landet – og tilbakemeldingene tegner et tydelig og alvorlig bilde av veistandarden. Nå ber OFV folk om å bruke muligheten før fristen 29. august – og sende inn sine forslag mens det fortsatt er tid.
God fart i det nordiske nybilsalget i juli13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I feriemåneden juli hadde Norge, Sverige, Danmark og Finland én ting felles: Nybilsalget økte i samtlige fire land, sammenlignet med juli 2024. Samtidig tronet Tesla Model Y på modelltoppen i Norge i juli, mens Tesla ikke var å se på Topp 10 listen i de andre nordiske landene.
Mange hentet ut ny bil i feriemåneden1.8.2025 10:22:59 CEST | Pressemelding
Det var full fart i registreringer og salg av nye personbiler i juli, og en elbilandel på hele 97,2 prosent i feriemåneden, ga den høyeste elbilandelen i en enkeltmåned noensinne.
Sterk økning i nybilsalget i første halvår - 75 000 har kjøpt ny bil1.7.2025 11:12:37 CEST | Pressemelding
Nybilsalget gikk med god fart i juni, og i første halvår var det en betydelig økning i antall nye personbiler sammenlignet med samme periode i fjor. Særlig én ting skiller Norge fra resten av Europa: Her hjemme selger elbiler og Tesla så det suser, mens Tesla-salget har falt kraftig i Europa.
Torill Eidsheim blir ny leder for samfunnskontakt og mobilitet i OFV30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har gleden av å kunngjøre at Torill Eidsheim tiltrer som leder for samfunnskontakt og mobilitet i organisasjonen fra 1. august 2025. Hun får hovedansvaret for å lede og videreutvikle OFVs politiske og faglige arbeid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom