UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Ny doktorgradsstudie: Beboerparkering fører til mer bilkjøring

Del

Doktorgradsavhandlingen til samfunnsøkonom Guri Natalie Jordbakke undersøker hvordan ulike insentiver påvirker forbruk av varer og tjenester. Hun viser at beboerparkering gir beboere mer tilgjengelig parkering, og dermed fører til mer bilkjøring. Jordbakke demonstrerer også at kunder er villig til å betale for mer miljøvennlig hjemlevering, hvis de får vite at det er et alternativ.

Guri Natalie Jordbakke
Guri Natalie Jordbakke Transportøkonomisk institutt

I en ny doktoravhandling avlagt ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet studerer Guri Natalie Jordbakke effekten av innføring av beboerparkering i Oslo mellom 2017 og 2021. Hun viser at beboerparkering gir beboere mer tilgjengelig parkering siden parkeringsprisen for besøkende gikk opp og prisen for beboere ikke gikk ned, men økte marginalt/veldig lite. Dette førte til at beboere i områder som nylig har fått beboerparkering kjører mer bil enn de gjorde før, og det er flere som kjører fossilbiler sammenliknet med områder uten beboerparkering.

Avhandlingen undersøker også veiprising når myndighetene mangler et effektivt system for å samle inn informasjon om bilbruk. Med selvrapportering er det tilstrekkelig å etablere en sanksjonsmulighet, en forventet kostnad avhengig av kontrollfrekvens og bøtlegging, for å sørge for riktig rapportering. Denne kostnaden knyttet til sanksjonen bør hensyntas når en setter vei-prisen. 

Til slutt ser også avhandlingen på firmaers mulighet til å påvirke kundevalg når det gjelder hjemlevering. Ved å informere om at noen leveringsalternativer gir mer miljøvennlig levering enn andre – viser vi at noen kunder responderer godt på dette. I flere tilfeller er også kundene villig til å betale for mer miljøvennlig levering. Ved å skille mellom kunde-grupper ser vi også at effekten for faste kunder er mindre enn nyere kunder, som tyder på at effekten avtar når man har sett den over tid. Resultatene viser hvordan distribusjon til sluttforbruker kan påvirke kundenes valg ved bruk av grønt-merke og informasjon – for mer miljøvennlig siste- ledds distribusjon.

Kontakter

Følg pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye