Statsråden åpnet E39 Betna-Hestnes
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpnet onsdag 12,8 km ny europaveg mellom Molde og Trondheim.

Åpninga av E39 Betna – Hestnes foregikk på den nye kollektivplassen ved Klettelva, nær midten av den nye strekninga. Statsråden stod for opninga, sammen med utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, fylkesordfører og ordfører.
– Hovedfokuset i dette prosjektet er å sørge for en mer trafikksikker E39 for alle. Tungtransport, personbiler, gående og syklende skal kunne reise trygt frå A til B. Som samferdselsminister er det viktig for meg at det er trygt å leve, bo og jobbe her i området, sa Jon-Ivar Nygård i sin tale under opninga.
Ny veg tatt i bruk
Rett før klokka 13.30 kunne trafikantene ta i bruk den nye vegen, og det var gulstripe-aksjonistene som fikk kjøre først på den nye strekninga. De er en gruppe damer som gjennom flere år har frontet utbygginga av Betna-Stormyra i media og lagt press på politikerne. De har strikket flere hundre meter "gulstripe" av garn for å markere behovet for veg med gulstripe på strekninga.
Statens vegvesen sin utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik var svært fornøyd med å få åpnet vegen:
– E39 er en pulsåre fra Kristiansand-Stavanger-Bergen-Ålesund-Molde-Trondheim. Men både trafikken og standarden er svært varierende. Derfor er det ekstra godt å åpne en ny trafikksikker veg her i dag. Vi går fra en smal og uegnet europavei til en moderne og trafikksikker ny vei. Nå blir det kortere og sikrere mellom Molde-Kristiansund og Trondheim, sa Davik i sin tale under åpninga.
Tre delstrekninger
Det er tre delstrekninger i prosjektet E39 Betna-Stormyra. Det er delstrekning 1 som i dag ble åpnet trafikk. Delstrekning 2 ble åpnet for trafikk i august 2022, så totalt er det nå 17,5 km av 28 km med ny E39 som er tatt i bruk.
Når tredje delstrekning åpner i 2026, vil det gi 28 km ny 2-felts vei med 9 meters bredde. Det reduserer reisetida med 7 minutter og gir 5 km innspart kjørelengde. Prosjektet gir bredere, rettere og mer oversiktlig veg, og øker dermed trafikksikkerheten på strekninga betraktelig.
I perioden 2009-2023 er det registrert 43 trafikkulykker på de tre strekningene som inngår i E39 Betna-Stormyra. Fem av disse var dødsulykker og ni ble alvorlig skadd. Trafikkmengden i dag er på 1700 kjøretøy i snitt pr. døgn gjennom året (2024-tall). Herav er det 20 % andel tungtransport og kjøretøyene kommer i puljer på grunn av fergestrekninga Halsa-Kanestraum.
Noen faktapunkt om E39 Betna-Hestnes:
- Statsråden åpnet hele strekningen på 12,8 km to-feltsvei. Vegbredde på 9 meter, med rumlefelt.
- Det ble satt trafikk på strekningen Betna-Klettelva, som utgjør 4 km, i juli 2024, nå blir også siste del av strekningen (utgjør i tillegg 8,8 km) åpnet for trafikk.
- 9 km av vegen får fartsgrense 90 km/t, og øvrig grense er 80 km/t.
- Strekningen er avkjørselsfri og bygget med overgangsbruer og kulverter for driftskjøring.
- Reguleringsarbeider er i all hovedsak utført i egenregi av Statens vegvesen.
- Utførende totalentreprenør er Bertelsen & Garpestad AS fra Egersund med Sweco AS som prosjekterende.
- Kontraktssum kr. 771.mill eks. mva (2021-kr).
- Vi holder oss innenfor budsjettet til parsellen.
- Fysisk oppstart årsskiftet 2021/22.
- 3,5-års byggetid.
- Godt samarbeid underveis mellom entreprenør, byggherren og grunneiere.
- God trafikkavvikling og forståelsesfulle trafikanter gjennom hele byggetida.
- Det meste av prosjektets innsparing i kjørelengde og i kjøretid er på denne parsellen, i tillegg mer forutsigbar fremkommelighet og økt trafikksikkerhet.
- Bygd kollektivplass ved Klettelva.
Bærekraft/klima:
- Lagret ca. 45.000 m3 med myrmasser under grunnvannstanden for å forhindre fremtidige utslipp av CO2.
- Pilotprosjekt på knusing av fjell til veioppbygging og lasting på knuser med EL-drift.
- Selvforsynt med masser i linja. Kun asfalt og betong tilkjørt utenfra.
- GoGreen konsept, i regi av entreprenør Bertelsen & Garpestad AS, som handler om sirkulærøkonomi, avfallshåndtering og sysselsetting av unge voksne som har falt utenfor arbeidslivet.
Kontakter
Hlynur GudmundssonProsjektleder, Statens vegvesen Utbygging
Tel:957 72 108hlynur.gudmundsson@vegvesen.noBilder





Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Den midlertidige E6 i Levanger er åpen8.11.2025 16:52:10 CET | Pressemelding
Den midlertidige vegen forbi rasstedet i Levanger er åpen. Det betyr at det nå er slutt på lange omkjøringer i Trøndelag.
Anleggsarbeidet fortsetter på E18 i Bærum, og vil gi lange køer også denne helgen6.11.2025 15:08:49 CET | Pressemelding
Statens vegvesen fortsetter arbeidet på E18 ved Fornebu. Denne helgen blir det også innsnevringer på E18 mellom Høvik og Lysaker.
Den midlertidige E6 i Levanger åpner lørdag5.11.2025 14:08:20 CET | Pressemelding
Til helgen er det slutt på lange omkjøringer. Den midlertidige vegen forbi rasstedet åpner lørdag 8. november, én uke før annonsert dato.
Har sikra dei fire mest skredutsette fjellovergangane i Sør-Noreg4.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Dei mest skredutsette fjellovergangane i Sør-Noreg har fått nye skredtårn på plass før vinteren, for å hindre ukontrollerte snøskred mot open veg.
Markerte oppstart på E39 Veibustkrysset3.11.2025 16:26:45 CET | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås og Sula-ordførar Turid Humlen tok mandag første spadestikk for utbetring av E39 Veibustkrysset.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom