Statens vegvesen

Dette er planene for ny rv. 4 fra Oslo til Gjøvik

Del

I to runder har Statens vegvesen bygd 27 kilometer ny og utbedret riksveg 4 fra Roa til Lygna. Nå skal Vegvesenet vurdere vegen videre for riksveg 4 mellom Gjøvik og Oslo.

Prosjektleder Pål Steinar Karlsen har ledet arbeidet med å bygge ferdig rv. 4 på Hadeland. Nå skal Niels Brandt ta over stafettpinnen og i første omgang planlegge utbedringen av Røstetunnelen. Deretter skal rv. 4 planlegges og bygges ut til fire felts motorveg til krysset mot Gardermoen på Grua.
Prosjektleder Pål-Steinar Karlsen har ledet arbeidet med å bygge ferdig rv. 4 på Hadeland. Nå skal Røstetunnelen utbedres. Nils Brandt skal planlegge ny rv. 4 med fire felt fra Roa til krysset mot Gardermoen på Grua. Samtidig skal Vegvesenet se på løsninger for ny rv. 4 på resten av strekningen mellom Gjøvik og Oslo. Per Kollstad/Statens vegvesen

Onsdag 2. juli klipper statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet snora for den siste delstrekningen på rv. 4 på Hadeland. På ett år og fire måneder har Statens vegvesen og Anlegg øst bygd og utbedret fem kilometer riksveg 4 over Lygna.

Det er også bygd halvannen kilometer ny lokalveg,1,6 kilometer gang- og sykkelveg, nytt kryss ved Lygna og bru for fotgjengere, syklister og skiløpere over riksvegen. Jobben har Anlegg Øst Entreprenør AS gjort til avtalt tid og avtalt pris.

- Det er vi veldig godt fornøyd med, sier prosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland.

Videre skal Vegvesenet rehabilitere Røstetunnel frem mot 2030. Samtidig gir Karlsen stafettpinnen for rv. 4 videre til Nils Brandt. Han er prosjektleder for planprosjekter i Akershus og Buskerud. Nå skal han lede arbeidet med å planlegge fellesstrekningen på rv. 4/ E16, fra Roa og ned til Gardermo-krysset på Grua.

Mot Gardermoen og Oslo

Prosjektet er inne på listen over prioriterte vegprosjektet som Vegvesenet la fram 19. mai. Planen er å bygge et nytt løp i Røstetunnelen etter 2031, slik at motorvegen med fire felter fra Jaren til Roa fortsetter videre sørover fire kilometer til Grua. Ambisjonen er at Lunner kommune får reguleringsplanen til vedtak om dette i 2028.

 - Det er stor trafikk på to-felts vegen mellom Roa og Grua. Det har vært noen alvorlige trafikkulykker på strekningen, samtidig kan køene kan være lange særlig på utfartsdager, sier Brandt.

Krevende i sør

Vegvesenet skal også vurdere hva som er den beste løsningen for riksveg 4 nord og sør for den den nye vegen på Hadeland.

Gjennom Nittedal har det vært store framkommelighetsproblemer i flere tiår. Samtidig har det vært krevende å finne en løsning på trafikkproblemene på riksvei 4 innenfor Oslos grenser.

Næringstransporten på riksveg 4 har tidvis store problemer med å få fram varene til Oslo Havn og Terminalen på Alnabru. Samtidig ønsker Oslo kommune å redusere trafikkmengdene på Trondheimsveien gjennom Groruddalen.

Mulighetsstudie for rv. 4

Det er gjennomført flere utredninger for riksveg 4. Vegvesenet skal nå se på flere løsninger for trafikkavviklingen i en mulighetsstudie for riksveg 4 helt fra Sinsen til Gjøvik.  

-Målet er å konkretisere og anbefale et realistisk konsept som tar hensyn til nullvekstmål, ønsket byutvikling i Oslo og løser framkommelighetsutfordringene gjennom Nittedal og videre sørover på riksvei 4, sier Ole Seegaard.

Han leder arbeidet med å finne de overordna løsningene for rv. 4. Vegvesenet vil også samarbeide med berørte kommuner og fylkeskommuner langs rv. 4.

- Vi må være forberedt på å håndtere krevende målkonflikter og sprikende interesser, sier Seegaard.

Parkerer ny veg langs Gjøvikbanen

Mot nord har Vegvesenet parkert forslaget om å bygge ny veg langs Gjøvikbanen gjennom skogen vest for Einavatnet.

-Det blir feil å bygge ny veg langs jernbanen, og i hvert fall nå når vegen over Lygna er utbedret, sier Seegaard.

Han legger også vekt på at nesten halvparten av riksvegtrafikken langs Einavatnet er lokal og ikke gjennomfartstrafikk.

Den beste løsningen for framtiden er å utbedre vegen der vi kan, og kun bygge nytt på kortere strekninger der vi må, sier Seegaard.

Arbeidet med mulighetsstudien vil starte i løpet av høsten og fullføres i løpet av 2026. Det er en ambisjon om at beslutning med hensyn til videre planlegging skal kunne tas i løpet av 2026 på grunnlag av utredningen.

Kontakter

Bilder

Vegvesenet mener den beste løsning for framtidig rv. 4 er å utbedre dagens veg. Mer enn halvparten av riksvegtrafikken er lokal, og kjører av mot Lena og andre lokalveger.
Vegvesenet mener den beste løsning for framtidig rv. 4 er å utbedre dagens veg. Mer enn halvparten av riksvegtrafikken er lokal, og kjører av mot Lena og andre lokalveger.
Per Kollstad/Statens vegvesen
Last ned bilde
Prosjektleder Ole Seegaard leder arbeidet med å finne en god helhetlig løsning for rv. 4 mellom Oslo og Gjøvik.- Målet er å konkretisere og anbefale et realistisk konsept som tar hensyn til nullvekstmål, ønsket byutvikling i Oslo og løser framkommelighetsutfordringene gjennom Nittedal og videre sørover på riksvei 4, sier Seegaard.
Prosjektleder Ole Seegaard leder arbeidet med å finne en god helhetlig løsning for rv. 4 mellom Oslo og Gjøvik.- Målet er å konkretisere og anbefale et realistisk konsept som tar hensyn til nullvekstmål, ønsket byutvikling i Oslo og løser framkommelighetsutfordringene gjennom Nittedal og videre sørover på riksvei 4, sier Seegaard.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye