Godsalliansen

Løft for gods på jernbane

Del

I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett gjøres det to viktige grep for godsoverføring fra vei til jernbane.

Foto: CargoNet

100 millioner ekstra til godsoverføring

Det viktigste tiltaket er økningen av miljøstøtteordningen «godsoverføring fra vei til bane» økes med 30 millioner kroner i 2025. I tillegg settes det av 70 millioner kroner til kompensasjon til godstogselskapene for tapte inntekter etter at Dovrebanen ble stengt for gjennomgående togtrafikk tidligere i år.

- Situasjonen for gods på jernbane er veldig krevende. Vi er derfor fornøyde med at miljøstøtteordningen forsterkes, slik at vi unngår at kua dør mens gresset gror, sier Jahn Cato Bakken, nestleder i Norsk sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.

Han får støtte fra de to godstogselskapene CargoNet og OnRail.

- Nedetid på jernbanenettet er et omfattende problem for næringslivet som ønsker å bruke miljøvennlige løsninger på tog. Kundene påføres merkostnader og vi operatører beholder omtrent alle kostnader, men mister inntektene når infrastrukturen svikter, sier kommersiell direktør Carl Fredrik Karlsen i CargoNet.

Må bli en permanent ordning

Administrerende direktør Henning Aandal i OnRail er fornøyd med at det kommer en kompensasjon, men mener at ordningen må bli permanent.

- Det er bra at det settes av 70 millioner kroner til kompensasjon for tapte inntekter etter at Dovrebanen ble stengt. Men vi har en infrastrukturkrise på jernbanen og selskapene rammes stadig av kortere og lengre brudd. Vi trenger derfor en permanent erstatningsodning for nedetid på jernbanenettet, sier Aandal.

Økning til vedlikehold

Regjeringen foreslår å øke finansieringen av fornying og mindre investeringer på jernbanen med 66,8 mill i forslaget til revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen foreslår også å øke bevilgningen til vedlikehold av riksveier. Men det er ikke foreslått en økning i satsing på maritim infrastruktur eller tilskuddsordningen «Effektive og miljøvennlige havner».

- Godsalliansen støtter fokuset på å ta vare på det vi har. Det gjelder for både jernbane, vei og sjøtransport. Vi er derfor positive til den foreslåtte økningen på vedlikehold av vei og jernbane i revidert nasjonalbudsjett, men det er også betydelig behov for et løft i investeringene i maritim infrastruktur, avslutter Bakken.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Jahn Cato Bakken, nestleder i Norsk sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
Jahn Cato Bakken, nestleder i Norsk sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
Ole Palmstrøm / LO Media
Last ned bilde

Lenker

Om Godsalliansen

Godsalliansen er en sammenslutning av 14 aktører innenfor jernbane-, sjø- og veitransport som jobber for en mer bærekraftig transportpoltikk.

Godsalliansen har følgende medlemmer: CargoNet, Det Norske Maskinistforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Norges Rederiforbund, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Jernbaneforbund CargoNet, Norsk Lokomotivførerforbund, Norsk Lokomotivførerforbund CargoNet, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, OnRail, Sjømat Norge, Yrkestrafikkforbundet og Vy

Følg pressemeldinger fra Godsalliansen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Godsalliansen

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye