God ergonomi på arbeidsplassen kan redusere helseplager og sykefravær
Mange virksomheter jobber ikke godt nok med det ergonomiske arbeidsmiljøet sitt. God ergonomi på jobb bidrar til trygge arbeidsforhold og færre arbeidsrelaterte helseplager.

– For å forebygge helseplager, sykdom og belastningsskader må både arbeidsgiver og arbeidstaker sørge for god ergonomi når de organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet. Arbeidsgiver har ansvar for å legge til rette for god ergonomi på arbeidsplassen, og dette er et krav i regelverket, sier Gunn Robstad Andersen som er seksjonsleder i Arbeidstilsynet.
Arbeidstilsynet opplever at mange virksomheter ikke har god nok kontroll på kravene som stilles til ergonomisk arbeidsmiljø. For å hjelpe arbeidsgivere og arbeidstakere, har vi derfor oppdatert veiledningen vår om ergonomi på arbeidstilsynet.no.
Her finner du forklaring på hva ergonomisk arbeidsmiljø er, konkrete eksempler fra arbeidslivet, forklaring om hva loven krever og råd til systematisk forebyggende arbeid.
Muskel- og skjelettplager – en stor årsak til sykefravær
Arbeidstilsynets tilsyn viser at mange virksomheter ikke gir tilstrekkelig informasjon og opplæring til arbeidstakere som utfører ergonomisk belastende arbeid.
I tilsyn i 2024, hadde halvparten av virksomhetene mangler knyttet til systematisk arbeidsmiljøarbeid og ergonomiske arbeidsbetingelser.
– Arbeidsrelaterte belastningsskader og muskel- og skjelettplager rammer mange arbeidstakere. Muskel- og skjelettlidelser er den vanligste årsaken til sykefravær og frafall fra arbeid. Arbeidsrelaterte plager og sykefravær kan forebygges dersom organiseringen, det psykososiale arbeidsmiljøet og ergonomien på arbeidsplassen bedres, sier Robstad Andersen.
– En investering i de ansatte
Ergonomi handler om å tilpasse arbeidsmiljøet og arbeidsteknikkene til menneskene. Det betyr at forholdene på arbeidsplassen, slik som arbeidsoppgaver, utstyr, og arbeidslokale, tilpasses behovene til dem som jobber der.
Typiske ergonomiske risikofaktorer på arbeidsplassene kan være uheldige arbeidsstillinger, slik som å jobbe med hendene over skulderhøyde, eller ensformig arbeid der de samme enkle bevegelsene gjentas mange ganger i høyt tempo eller over lang tid. Arbeidsgiver skal, så langt det er mulig, redusere disse risikoene. Hvis det ikke er mulig, skal det settes inn beskyttende tiltak.
– God ergonomi er en investering i de ansatte. Forebyggende arbeid kan være med på å gi en trygg og god arbeidshverdag og færre arbeidsrelaterte helseplager, sier Gunn Robstad Andersen.
Hvordan legge til rette for god ergonomi?
God organisering og tiltak som gjelder mange, er bedre enn individuelle tiltak for å forebygge muskel- og skjelettplager.
– Som arbeidsgiver på en byggeplass kan du for eksempel legge til rette for god ergonomi ved å se til at arbeidstakerne hjelper hverandre med fysisk tungt arbeid og at de bruker god arbeidsteknikk og hjelpemidler. På et sykehjem kan du sørge for at arbeidstakerne får variasjon i arbeidet ved å rullere på arbeidsoppgavene, legge inn pauser og bruke hjelpemidler, sier Robstad Andersen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40031788presse@arbeidstilsynet.noSofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet vil bidra til at færre frisører blir syke av jobben30.6.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet gjennomfører nå tilsyn med frisørvirksomheter over hele landet. Målet er å styrke det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, slik at flere frisører kan bli i yrket over tid.
Nå kommer disse endringene i arbeidsmiljøregelverket30.6.2025 09:41:10 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli 2025 og 1. januar 2026 trer flere viktige endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene skal blant annet bidra til å styrke Arbeidstilsynets innsats mot arbeidslivskriminalitet, gjøre kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet klarere og skjerpe kontrollen i varebilbransjen gjennom innføring av HMS-kort.
Advarer mot farlig praksis i stillasbygging30.6.2025 08:00:25 CEST | Pressemelding
En mann falt nesten 24 meter og fikk store innvendige skader, etter en arbeidsulykke der stillasdeler fra ulike produsenter var blandet sammen. Nå advarer Arbeidstilsynet og Havindustritilsynet (Havtil) mot praksisen.
– Så fint at dere kommer!24.6.2025 07:46:41 CEST | Pressemelding
Hei, god morgen! Eier du restauranten her? Nei, jeg driver bare med renhold. Så bra! Det er akkurat deg vi ønsker å prate med i dag!
1. juli får Arbeidstilsynet nye virkemidler for å bekjempe arbeidslivskriminalitet20.6.2025 15:03:31 CEST | Pressemelding
Stortinget har vedtatt lovendringer som gir Arbeidstilsynet bedre muligheter til å avdekke og bekjempe kriminalitet i arbeidslivet. Endringene trer i kraft 1. juli 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom