Veisalt forurenser vannmiljøet i mange innsjøer
Forurensing fra veisalt er et problem for mange innsjøer i Sør-Norge. Det viser innsjøundersøkelsen for 2024.

Innsjøundersøkelsen 2024 viser at 14 av 25 undersøkte innsjøer langs hovedveier i Vestfold, Telemark og Agder var forurenset av veisalt.
Undersøkelse av veinære innsjøer 2024 (Brage)
I 2023 viste resultatene at 28 av 37 undersøkte innsjøer i Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Telemark og Vestfold var påvirket av veisalt. 10 av disse var sterkt forurenset.
Flere innsjøer er påvirket av veisalt | Statens vegvesen
Forurenser livet i vannet
– Veisalt er et problem for naturmangfold og vannmiljø i mange innsjøer. Høye kloridkonsentrasjoner kan føre til oksygenmangel i bunnvannet, noe som er skadelig for fisk og andre vannlevende organismer, sier sjefingeniør Lene Jacobsen i Klima og miljøseksjonen i Statens vegvesen.
– Innsjøundersøkelsene gir oss viktig kunnskap om virkningen av veisalt og annen trafikkforurensning i veinære innsjøer. Det legger grunnlaget for hvordan vi kan drifte smartere om vinteren for å beskytte livet i vann, samtidig som vi ivaretar trafikksikkerheten og fremkommeligheten på veiene. I 2025 skal vi gjøre undersøkelser i innsjøer i Rogaland og Vestland, sier Lene Jacobsen.
Hovedfunn i 2024:
- Sterkt påvirket: To innsjøer, Barselvannet og Krogevannet, begge i Agder, har svært høye kloridkonsentrasjoner og oksygenmangel i bunnvannet.
- Moderat påvirket: 12 innsjøer har høye kloridkonsentrasjoner og tidvis oksygenmangel.
- Noe påvirket: 5 innsjøer har forhøyede kloridkonsentrasjoner, men ingen kloridgradient.
- Noen få innsjøer viser en svak nedgang i kloridkonsentrasjon i bunnvann sammenlignet med tidligere undersøkelser, blant annet i Bakkevannet, Tarvatnet og Vassbotnvannet.
Det er Norconsult Norge AS som har gjennomført undersøkelsene for Statens vegvesen. Prøvene ble analysert for klorid og utvikling av sjikting i bunnvannet, næringssalter og metaller.
109 600 tonn veisalt på riksveier i 2023/2024
Vinteren 2023/2024 ble det lagt ut 109 600 tonn veisalt på 10 500 km riksveier i Norge. Det er litt mindre enn i 2022/2023, da det ble brukt 112 000 tonn.
– Vi bruker veisalt for å sikre god fremkommelighet og trafikksikkerhet om vinteren, sier seniorrådgiver Torstein Isaksen, som er spesialist på vinterdrift i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.
Det har skjedd en gradvis endring til mildere klima de senere år. Det er lengre perioder med vekslinger rundt 0 ̊C mange steder, hvor det er nødvendig å salte for å unngå tilfrysing. Konsekvensen er at saltbehovet har økt på hovedveiene.
Flere tiltak for å redusere saltforbruket
I 2023 og 2024 er det gjort en ekstra innsats for å redusere saltforbruket. I Nordland og Finnmark er det forbud mot salting på flere riksveier på grunn av reindriften. I andre fylker er det redusert salting på grunn av fare for forurensning til drikkevann eller innsjøer.
– Vi samarbeider også med entreprenører og leverandører i prosjekter hvor det tas i bruk nye innovative løsninger, ny teknologi og kunstig intelligens for å redusere bruk av salt på riksveiene, forteller Torstein Isaksen.
Les mer om Salting av veier | Statens vegvesen
Nøkkelord
Kontakter
Lene JacobsenSjefingeniørStatens vegvesen, Klima og miljøseksjonen
Tel:93615544lene.jacobsen@vegvesen.noTorstein IsaksenSeniorrådgiverStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:48031422torstein.isaksen@vegvesen.noBente TovikKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:90152450bente.tovik@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nattestengjer E16 Åsbrekkegjelet-Skromle bru til 20. juni7.5.2025 11:00:58 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen må ta opp att nattestenginga ved Kvarmakløvet.
BMO skal drifte elektro på riksvegene i Salten og Helgeland7.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inngår kontrakt med BMO Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Salten og på Helgeland.
Strindheimtunnelen: Stenging og trafikkomlegging søndag kveld6.5.2025 14:22:58 CEST | Pressemelding
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.
Mesta skal drifte riksvegene i Salten6.5.2025 13:00:56 CEST | Pressemelding
Mesta vant anbudet om fem nye år med vegdrift på riksvegene i Salten.
Presis Vegdrift AS skal drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag6.5.2025 12:40:21 CEST | Pressemelding
Presis Vegdrift AS vant finalerunden og skal fra 1. september i år til 31. august 2030 drifte 410 km riksvei i søndre og midtre del av Trøndelag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom