Mesta skal drifte riksvegene i Salten
Mesta vant anbudet om fem nye år med vegdrift på riksvegene i Salten.

Kontrakten er verdt 774 millioner kroner.
Kontraktsområdet omfatter E6 fra Bolna på Saltfjellet til Bognes i nord, riksveg 80 fra Fauske til Bodø, riksveg 827 til Drag og riksveg 77 fra E6 til riksgrensa. I tillegg til vegene i Salten, er riksveg 73 fra Trofors til riksgrensa på Helgeland en del av kontraktsområdet.
Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige, og omfatter blant annet brøyting og strøing, enkelt vedlikehold og beredskap.
Erfaren og lokalkjent entreprenør
– Mesta har også nåværende kontrakt for disse strekningene og er lokalkjent. Det er en erfaren entreprenør som har flere driftskontrakter med Statens vegvesen, også i Nord-Norge, sier Per-Arne Pedersen, som er byggeleder for kontrakten i Statens vegvesen.
Mesta har fått kontrakten etter anbudskonkurranse med forhandlinger. Det var fem entreprenører som meldte seg på konkurransen, og ble invitert til å gi tilbud. Fire leverte tilbud, og tre av disse ble invitert med videre til forhandlinger.
Forhandler om mer enn pris
– Tidligere ble driftskontraktene tildelt entreprenøren som tilbydde laveste pris, så lenge kvalitetskravene var oppfylt, men nå er nye anskaffelsesformer og utvidede kriterier tatt i bruk. Entreprenørene har konkurrert om å finne de beste løsningene for trafikantene, særlig når det gjelder vinterdrift og utslippskutt, sier byggelederen.
Det har vært konkurrert i flere runder, hvor entreprenørene først meldte sin interesse for å bli med i konkurransen. Entreprenørene som ble godkjent ble invitert til å komme med et første tilbud som grunnlag for å definere et finalefelt. I siste runde ble det forhandlet med entreprenørene i finalefeltet. Der fikk de mulighet til å optimalisere sine tilbud.
– En slik prosess sikrer både dialog, kvalitet, utslippskutt og at vi får mest mulig for pengene, sier Pedersen.
Omfatter 475 kilometer veg
Totalt er det 475 kilometer riksveg som skal driftes, inkludert gang- og sykkelveger. I tillegg kommer tilhørende sideanlegg og rasteplasser.
Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold og Hamarøy, deler av Rana, samt Grane og Hattfjelldal kommuner.
Kontraktsområdet har store variasjoner, med både bytrafikk, spredt bebyggelse med lav trafikk, mange tunneler, samt høyfjellsoverganger.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter
- All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
- Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
- Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg.
Nøkkelord
Kontakter
Per-Arne PedersenByggelederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:97192574per-arne.pedersen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Strindheimtunnelen: Stenging og trafikkomlegging søndag kveld6.5.2025 14:22:58 CEST | Pressemelding
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.
Presis Vegdrift AS skal drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag6.5.2025 12:40:21 CEST | Pressemelding
Presis Vegdrift AS vant finalerunden og skal fra 1. september i år til 31. august 2030 drifte 410 km riksvei i søndre og midtre del av Trøndelag.
Statens Vegvesen vil åpne for mer energieffektive vogntog6.5.2025 12:30:13 CEST | Pressemelding
Statens Vegvesen foreslår å tillate aerodynamiske førerhus også for lengre vogntog.
Statens vegvesen forlenger fristen for nullutslippskrav for å sikre beredskapen6.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hensynet til beredskap skal vektes tyngre, og Statens vegvesen vil derfor gi entreprenørbransjen noe lengre tid til å fase inn nullutslipp på kjøretøy og maskiner i vegdriften.
Redusert framkommelighet i Fløyfjelltunnelen fram til 16. mai2.5.2025 10:54:15 CEST | Pressemelding
E39 Fløyfjelltunnelen i Bergen vil ha redusert framkommelighet fra mandag kveld og hver natt fram til 16. mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom