Nasjonal rassikringsgruppe

Skredutsatte veier er en del av Norges beredskap

Del

Veiene våre skal bygges for å tåle klimaendringer. Den urolige situasjonen i verden gjør at veiene også skal tåle beredskap i tilfelle krise og krig. 

En smal asfaltert vei med autovern. En stor stein ligger midt i veien. På ene siden er det en bratt fjellside, på andre siden av autovernet er trær i en skråning. En person i gul jakke står lenger bak i bildet sammen med biler i kø.
Fylkesveiene blir ofte brukt som omkjøringsveier. Disse veiene er ofte underdimensjonert og tåler ikke trafikkbelastingen. Mange fylkesveier er også utsatt for skred. Foto: Vestland fylkeskommune

Frem til april i år har norske veier vært stengt 298 ganger på grunn av snø, ras, oversvømmelse og flom. Det vil si nesten tre og en halv ganger per dag. Tall fra Statens vegvesen viser også at fylkesveiene er betydelig oftere stengt enn europa- og riksveiene. 

Med et uvær i mars, som ikke en gang fikk et navn, var mange bygder isolert i flere dager i Troms. I Vestland var over 50 veier stengt. 

Stortinget behandler Totalberedskapsmeldingen i dag. I et av innstillingspunktene blir det bedt om en overordnet risiko-, sårbarhets- og beredskapsanalyse på transportområdet. 
— Vi legger til grunn at fylkesveienes funksjon som omkjøringsveier blir en del av denne analysen, sier Randi Walderhaug Frisvoll, leder for Nasjonal rassikringsgruppe.

Andre farer truer

Mer uvær, flom og skred har lenge vært den største trusselen for veier med stort vedlikeholdsetterslep. Nå er det også andre trusler som bekymrer. 
— Skulle det oppstå en hendelse på en hovedfartsåre og trafikken blir loset inn på en skredutsatt og underdimensjonert fylkesvei, risikerer du kø i et rasutsatt område. Går det et ras har du et enda større problem med flere stengte veier og isolerte bygder. I verste fall kan liv gå tapt, sier Walderhaug Frisvoll. 

De viktige veiene

I 2025 kom en ny post inn på statsbudsjettet. Ordningen er øremerket til å ruste opp 14 broer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær mobilitet. De 14 broene ble identifisert i arbeidet med Nasjonal transportplan 2025–2036.
— En slik ordning er med å redusere vedlikeholdsetterslepet på broene. Vi er glade for at noen av fylkesveibroene blir sett på som viktige for beredskapen. Men til og fra disse broene trenger også veiene et løft. Det er viktig at fylkesveiene er trygge å bruke som omkjøringsveier, sier Walderhaug Frisvoll. 

Totalberedskapsmeldingen slår fast at fylkesveiene har betydning for beredskapen og at vedlikeholdsetterslepet er stort. I flere fylker øker vedlikeholdsetterslepet hvert eneste år. 
— Skal vi være forberedt på kriser og krig må veiene tåle det som kommer, både styrtregn og evakuering. Uten fungerende veier kan vi risikere at krisen vi står i blir enda større, sier Walderhaug Frisvoll. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En smal asfaltert vei med autovern. En stor stein ligger midt i veien. På ene siden er det en bratt fjellside, på andre siden av autovernet er trær i en skråning. En person i gul jakke står lenger bak i bildet sammen med biler i kø.
Fylkesveiene blir ofte brukt som omkjøringsveier. Disse veiene er ofte underdimensjonert og tåler ikke trafikkbelastingen. Mange fylkesveier er også utsatt for skred.
Foto: Vestland fylkeskommune
Last ned bilde

Om Nasjonal rassikringsgruppe

Vi jobber målrettet for at alle skal kunne ferdes tryggere på riks- og fylkesvegene i hele Norge. 

Mandat: 

•Sette rassikringsproblematikken på den politiske dagsorden

•Jobbe for økte midler til rassikringstiltak på riks- og fylkesveger

Medlemmene er de åtte mest rasutsatte fylkene: Vestland, Rogaland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms, Finnmark og Innlandet. 

Besøk gjerne vår nettside: https://www.nasjonalrassikringsgruppe.no/

Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe

Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?26.3.2024 09:37:39 CET | Pressemelding

I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.

Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding

Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye