Reitan Retail ny medeier i Spenn
Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle Spenn til å bli Nordens mest utbredte fordelsvaluta.

Med Reitan Retail inn på eiersiden, får Spenn tre eiere med en tredjedel eierskap hver, og vil tilby en attraktiv kombinasjon av retail, fly og hotell. Undersøkelser viser at dagligvare, drivstoff og lading, fly og hotell er det kundene ønsker seg mest i et bonusunivers.
– Reitan Retail skal skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, hjemme og på farten. Vi ser et betydelig potensial i å koble vår egen lojalitetssatsning sammen med en bred allianse, som vil gi våre kunder fleksibilitet og utallige valgmuligheter, sier CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan.
Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet. Hver dag betjener selskapet rundt to millioner kunder gjennom eierskap til sterke merkevarer, som i Norge utgjør blant annet REMA 1000, Narvesen, 7-Eleven og Uno-X Mobility.
– Våre eksisterende lojalitetsprogrammer består, og Spenn vil gjøre dem enda bedre. I første omgang skal vi koble på våre norske merkevarer, den første etter planen rundt årsskiftet. Senere er ambisjonen å introdusere andre land og merkevarer, sier Reitan.
Tiden frem til lansering vil bli benyttet til å utvikle effektive løsninger som skal gjøre det enkelt for Reitan Retails kunder å benytte Spenn.
Fordelsvalutaen Spenn ble lansert av Norwegian og Strawberry i november i fjor. Spenn gjør det enklere å tjene og bruke poeng på tvers av lojalitetsprogrammer, noe som gir større fleksibilitet og raskere opptjening for medlemmene.
– Helt siden vi begynte å snakke med Strawberry om å utvikle en ny fordelsvaluta, har målet vært å skape ytterligere verdi for medlemmene våre. Når Reitan Retail blir med som partner i Spenn, er jeg overbevist om at vi tar et betydelig steg videre i utviklingen av både vårt eget lojalitetsprogram Norwegian Reward og verdien av Spenn som fordelsvaluta. Dette vil gi Norwegians, Strawberrys og Reitan Retails kunder enda flere og bedre muligheter fremover. Det gleder vi oss til, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Siden starten har Spenn koblet på 100 merkevarer på tvers av Norden. Kunder kan allerede tjene Spenn hos blant annet Villoid, Homely, Hurtigruten, Farmasiet, BliVakker, Samsung og Adidas.
– Ambisjonen har hele tiden vært å skape en fordelsvaluta som kombinerer enkelthet med valgfrihet. Når Norwegian, Strawberry og Reitan Retail går inn for å bruke Spenn som ny nordisk fordelsvaluta, leverer vi på det kundeløftet. Med retail, fly og hotell som Spenn-eiere skaper vi et fantastisk kinderegg for medlemmene våre, og vi gleder oss til å videreutvikle Spenn sammen med Reitan Retail, sier eier og grunnlegger av Strawberry, Petter A. Stordalen.
Avtalen fullføres ved regulatorisk godkjennelse, som er forventet i løpet av sommeren.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Esben Tuman
Kommunikasjonsdirektør i Norwegian
esben.tuman@norwegian.com / +47 905 08 400
Øyvind Breivik
Leder for Kommunikasjon i Reitan Retail
oyvind.breivik@reitanretail.no / +47 402 26 686
Bettina Flatland
Kommunikasjonsdirektør i Strawberry
bettina.flatland@strawberry.no / +47 975 98 000
Bilder

Om Reitan Retail
Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet i syv land.
Vi er 46 000 positive og offensive mennesker, og sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, 7-Eleven og Uno-X Mobility.
Følg pressemeldinger fra Reitan Retail
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Retail på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Retail
Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke muligheter gir utviklingen? Det skal åtte kompetente og modige stemmer gi svar på når Reitan Retail nå etablerer sitt andre Future Advisory Board (FAB).
REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf1.4.2025 11:16:07 CEST | Pressemelding
Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote, organisasjonen bak Danish Golf Championship og den danske profftouren ECCO Tour. Merkevarene blir Premium Partnere på alle GolfPromotes aktiviteter og vil spille en sentral rolle i utviklingen av golf i Danmark.
Storsatsning fra Reitan Retail og Handelshøyskolen BI: Nytt forskningsprosjekt skal redusere utslipp og matsvinn i dagligvarehandelen13.3.2025 11:30:33 CET | Pressemelding
Reitan Retail og Handelshøyskolen BI går sammen om et nytt forskningsprosjekt med mål om å utvikle løsninger som reduserer utslipp og matsvinn i dagligvarehandelen.
Reitan Retail søker deg som vil være med og forme fremtidens handel5.2.2025 10:34:54 CET | Pressemelding
Reitan Retail søker visjonære, offensive og innovative personer til Future Advisory Board (FAB). Vi ønsker bidrag fra deg som ser muligheter der andre ser utfordringer.
Reitan Retail og MOT: Vil gjøre en forskjell for ungdom – og kjøpmenn3.2.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Reitan Retail og MOT Norge har inngått en treårig avtale for å støtte MOT sitt arbeid med å styrke ungdoms robusthet ved å forbygge mobbing, utenforskap og psykiske vansker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom