Barn som startet ett år senere på skolen er svakere lesere og føler mindre skoletilhørighet
Elever som venter med skolestart trenger andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen, mener forskere.

En fersk studie publisert i Scandinavian Journal of Educational Research har undersøkt sammenhengen mellom alder ved skolestart og leseferdigheter hos nesten 40 000 tiåringer i Danmark, Finland, Norge og Sverige.
Studien viser at tiåringer som startet ett år senere på skolen er svakere lesere enn sine yngre klassekamerater. I tillegg føler de en svakere tilhørighet til skolen enn andre elever.
Funnene fra studien tyder altså på at ett ekstra år i barnehagen ikke er en hensiktsmessig løsning for barn man mener ikke er modne for skolestart som seksåringer.
– Et slikt venteår i seg selv ser ikke ut til å ha vært et godt nok tiltak for disse elevene, sier professor emeritus Knud Knudsen ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger.
Studien baserer seg på data fra PIRLS-undersøkelsene i 2016 og 2021.
Barna bør få et skoleforberedende tilbud
I Norge har det vært en diskusjon om å tillate utsatt skolestart for barn som anses som «umodne» ved skolestartalder. Mannsutvalget har anbefalt såkalt fleksibel skolestart som et tiltak for å forbedre gutter og menns livsvilkår og samfunnsdeltakelse, i sin rapport til Regjeringen.
– Dette hviler nok på en antakelse om at alder og skoleprestasjoner henger sammen, for de eldste elevene i klassen presterer vanligvis noe bedre faglig enn de yngste som er født samme kalenderår, sier professor Åse Kari H. Wagner, som er en av medforfatterne av studien.
– Men når det gjelder den elevgruppen som ventet med å begynne på skolen, ser vi altså at de har de svakeste prestasjonene i lesing, selv om de er et skoleår eldre enn klassekameratene sine.
– Dersom man mener at et barn bør vente et år med å begynne i første klasse, må de få et skoleforberedende tilbud med annet innhold enn de får i barnehagen, sier hun.
Utsatt skolestart er vanligere i Danmark
Praksisen rundt utsatt skolestart er ulik i de skandinaviske landene. Mens svært få norske og svenske elever får utsatt skolestart (under 0,5 % i Norge og 1 % i Sverige), gjelder dette rundt 8% av de danske barna.
Siden landene ellers er svært like, og har veldig like skolesystemer, kan imidlertid innsikten i de danske klasserommene gi verdifull kunnskap når vi skal forstå hvilken betydning utsatt skolestart har også for norske barn.
Studien viser også at elever med utsatt skolestart oftere har lav sosioøkonomisk bakgrunn og at de snakker undervisningsspråket sjeldnere hjemme. Det er flere gutter enn jenter som får utsatt skolestart.
Dersom fleksibel skolestart skal vurderes, må det stilles krav til innholdet
Wagner sier man ikke kan utelukke at barna som fikk utsatt skolestart hadde noe igjen for et ekstra år i barnehagen, men at denne studien tyder på at det allikevel ikke har vært nok.
– Vi har lenge visst at en «vente og se»-holdning for barn som står i fare for å falle utenfor faglig eller sosialt kan være direkte skadelig. Elever som faller bakpå allerede på barneskolen, har stor risiko for å droppe ut av utdanning og falle utenfor arbeidslivet når de blir eldre. Denne studien viser tydelig at hvis vi allerede i barnehagen ser at noen barn ikke henger med sine jevnaldrende, holder det ikke å bare vente å se om det blir bedre om ett år, sier hun.
– For norsk skolepolitikk betyr resultatene fra denne studien at dersom vi skal vurdere utsatt skolestart for enkelte elever, bør vi også rette fokus mot hva dette ekstra året skal inneholde.
Referanse:
Knudsen, K., Strand, O., Wagner, Å. K. H., & Støle, H. (2025). Relative age, reading achievement and correlates of delayed school start in Nordic countries. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–16. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2468179
Nøkkelord
Kontakter
Åse Kari Hansen WagnerProfessor i nordisk språkNasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger
Tel:51832301Tel:92231320aase-kari.h.wagner@uis.noKnud KnudsenProfessor emeritus i sosiologiNasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger
Tel:51831566knud.knudsen@uis.noElisabeth RongvedFakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Tel:90670855Tel:90670855elisabeth.rongved@uis.noBilder


Om oss
Universitetet i Stavanger har en innovativ og internasjonal profil og er en drivkraft i kunnskapsutviklinga og endringsprosesser i samfunnet. Samfunnsoppdraget vårt er å utfordre det velkjente, utforske det ukjente.
PIRLS-UNDERSØKELSEN
PIRLS er en internasjonal undersøkelse av leseforståelsen til elever på 5. trinn. Undersøkelsen gjennomføres hvert femte år.
65 land deltok i PIRLS 2021. I Norge deltok 7724 norske elever ved 217 skoler.
The International Association for the Evaluation of Educational Achievement står bak gjennomføringen av PIRLS. Nasjonalt lesesenter ved Universitetet i Stavanger har ansvar for PIRLS i Norge, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet
Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
World Anti-Bullying Forum ønsker BRP velkommen som hovedsponsor20.3.2025 13:43:32 CET | Pressemelding
BRP, en av verdens ledende produsenter av powersport-produkter, blir hovedsponsor for verdens største konferanse om mobbing.
Mediestudentene ved UiS drifter en av Rogalands største nyhetsredaksjoner10.3.2025 13:30:06 CET | Presseinvitasjon
Mediestudentene ved Universitetet i Stavanger (UiS) drifter nå redaksjonen Utsnitt, en av Rogalands største nyhetsredaksjoner.
Endelig kan du studere museumspedagogikk!5.3.2025 13:57:57 CET | Pressemelding
Yrkestittelen «museumspedagog» har eksistert i kultursektoren i flere tiår. En egen og helhetlig utdanning har feltet likevel ikke hatt i Norge, før nå. Fra høsten 2025 blir det mulig å utdanne seg innen læring og formidling på museer, vitensentre, minnesteder og nasjonalparksentre. Studiet er det eneste av sitt slag i Norden.
Norsk prosjekt med internasjonalt gjennombrudd i nyfødtmedisin3.3.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Et stort norsk forsknings- og bistandsprogram kan vise til hele 75 prosent reduksjon i mødredødelighet og 40 prosent reduksjon i nyfødtdødelighet i Tanzania. Prosjektet er et unikt eksempel på hvordan innovasjon kan oppskaleres gjennom offentlig-privat samarbeid i bistand.
Framgang for skandinavisk barnehageforskning27.2.2025 15:05:08 CET | Pressemelding
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser stabilitet både når det gjelder tema, metode og kvalitet innen barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark i 2022 og 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom