Gode gründertall
Vi har en rekordhøy entreprenørskapsaktivitet i Norge. En av ti er nå involvert i en oppstartsbedrift, viser Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

Aldri før har en så stor andel av befolkningen vært involvert i en oppstartsbedrift. En av ti i Norge er nå involvert i en oppstartsbedrift, ifølge undersøkelsen. I årene før pandemien lå andelen på sju prosent i gjennomsnitt.
Flere unge gründere
Undersøkelsen viser også at 11 prosent av personer mellom 18 og 34 år er involvert i entreprenørskap i Norge, ifølge undersøkelsen. Dette er en klar fremgang fra 2023-undersøkelsen, da andelen var bare fem prosent. Norge har i år en høyere andel unge som er involvert i entreprenørskapsaktivitet enn Sverige og 20 andre land.
Tallene i GEM sammenfaller med tall fra Statistisk sentralbyrå og med økt søkning på Innovasjon Norges gründervirkemidler, blant annet den økte søkningen på verktøy for student-entreprenørskap.
Produktive sektorer
Norske oppstartsbedrifter går oftere inn i sektorer med høye marginer og gode muligheter for internasjonal vekst. For å sette det på spissen: I Norge starter vi heller teknologibedrifter enn matbutikker og frisører. Faktisk er det bare Tyskland, Luxemburg, Kroatia og Slovenia som skårer bedre enn Norge av alle de 51 landene.
Innovative produkter og tjenester
12 prosent av de spurte i Norge oppgir at deres produkt eller tjeneste bringer «noe nytt til verden». Dette er en økning fra ni prosent fra i fjor. Norges prosentandel er nest høyest av alle de 51 landene.
Norske gründere svarer dermed – i høyere grad enn gründere i andre land – at de er innovative. I bare fire land har flere enn ti prosent av gründerne introdusert nye produkter eller tjenester til verden; Taiwan, Norge, Italia og Kypros.
Vekstambisjoner
I mange av de 51 landene svarer en stor andel av gründerne at de ikke har planer om å ansette flere enn seg selv de neste fem årene. Det gjelder ikke i Norge. I Norge oppgir tvert imot 30 prosent at de har planer om å ansette minst seks personer de neste fem årene.
-Norge trenger mange flere gode gründere, så dette er et veldig bra utgangspunkt. Men en god oppstart er ikke nok. Den store utfordringen er å få bedriften til å vokse, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.
GEM er et stort internasjonalt forskningsarbeid som hvert år sammenligner entreprenørskap i 51 land. 2000 nordmenn er intervjuet i GEM-undersøkelsen. Den norske delen gjennomføres av Handelshøgskolen Nord med finansiering fra Innovasjon Norge. Les hele undersøkelsen her: GEM Global Entrepreneurship Monitor
Kontakter
Gro WarholmKommunikasjonsrådgiver
Tel:95 99 41 44gro.warholm@innovasjonnorge.noFølg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom