Sjøfartsdirektoratet

#Passpå – grunnstøting med mindre arbeidsbåter

Del

Etter god respons og bred spredning av kampanjefilmen om sikker arbeidsbåt i 2023, lanserer Sjøfartsdirektoratet nå en ny film. Den er publisert i sosiale medier og setter fokus på å unngå grunnstøting.

GRUNNSTØTING: Her er det for sent, og fartøyet går på grunn. Oppmerksomheten gikk til kaffekanna i stedet for ut vinduet i styrhuset.
GRUNNSTØTING: Her er det for sent, og fartøyet går på grunn. Oppmerksomheten gikk til kaffekanna i stedet for ut vinduet i styrhuset. Erlend Bjelland / Sjøfartsdirektoratet

#PASSPÅ: Som den forrige filmen er også denne produsert med en humoristisk undertone, selv om den tar opp et alvorlig tema.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.facebook.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Dette er filmen Sjøfartsdirektoratet håper skal bidra til færre grunnstøtinger.

Positiv nedgang

Sjøfartsdirektoratet håper filmen når ut til de om bord i fartøyene, og at den kan bidra i rederienes arbeid med å få ned antall grunnstøtinger.

– Vi vil oppfordre til å dele den i sosiale medier med taggen #passpå, sier senioringeniør Birthe Lill Eskevik i Underavdeling lasteskip og flyttbare innretninger i Sjøfartsdirektoratet.

Les også: Urovekkende mange grunnstøtinger med mindre arbeidsbåter - Sjøfartsdirektoratet

– 31 grunnstøtinger i 2022 er et høyt tall for denne fartøygruppen, men det har vært en positiv nedgang med 25 grunnstøtinger i 2024. Vi ser også at alvorsgrad og konsekvens i hendelsene er mindre. 10 av totalt 25 grunnstøtinger i 2024 var nestenulykker. Vi håper utviklingen vil fortsette, slik at vi over tid kan se en synkende trend i antall grunnstøtinger, sier Eskevik.

Senioringeniør Birthe Lill Eskevik i Underavdeling lasteskip og flyttbare innretninger i Sjøfartsdirektoratet. Marit Nilsen / Sjøfartsdirektoratet

Årsaker, tiltak og sikkerhetskultur

Når det gjelder årsakene til at fartøyene går på grunn, er manglende seilasplanlegging og vakthold på bro gjengangere. Det viste både kampanjen «Sikker arbeidsbåt» i 2023 og innrapporterte ulykkesdata.

– Fartøyene opererer ofte i trange farvann, og dette krever planlegging, kunnskap og kompetanse om seilasen og operasjon i urent farvann, altså farvann med skjær, staker, anlegg og tauverk. Kompetansekrav D6, som kom i 2024, har som mål å bidra til økt kompetanse hos skipsførere. Vi håper at dette vil ha positiv effekt, som også vil vise i statistikken de neste årene, sier Eskevik.

For å bedre sikkerheten om bord mener Eskevik det må jobbes mer målrettet, og at engasjement fra ledelsen er hjørnesteinen i god sikkerhetskultur.

– Vi må øke kunnskapen om seilasplanlegging og risikovurderinger. En levende sikkerhetskultur krever øvelse og påminnelse. Dette er et kontinuerlig arbeid som kommer alle til gode.

Kontakter

Bilder

GRUNNSTØTING: Her er det for sent, og fartøyet går på grunn. Oppmerksomheten gikk til kaffekanna i stedet for ut vinduet i styrhuset.
GRUNNSTØTING: Her er det for sent, og fartøyet går på grunn. Oppmerksomheten gikk til kaffekanna i stedet for ut vinduet i styrhuset.
Erlend Bjelland / Sjøfartsdirektoratet
Last ned bilde
Senioringeniør Birthe Lill Eskevik i Underavdeling lasteskip og flyttbare innretninger i Sjøfartsdirektoratet.
Senioringeniør Birthe Lill Eskevik i Underavdeling lasteskip og flyttbare innretninger i Sjøfartsdirektoratet.
Marit Nilsen / Sjøfartsdirektoratet
Last ned bilde
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye