Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.

Omfattende testing
Alle nyutviklede nyttekjøretøy fra Mercedes-Benz vil i fremtiden være basert på den modulære, fleksible og skalerbare arkitekturen Mercedes-Benz Van Architecture. Fra og med 2026 vil Mercedes-Benz Vans lansere sine helelektriske modeller på Van Electric Architecture (VAN.EA). Videre følger Van Combustion Architecture (VAN.CA) med toppmoderne nyttekjøretøy med forbrenningsmotorer. Uavhengig av drivlinjen tillater den nye arkitekturen en tydelig differensiering mellom private biler i luksussegmentet og kommersielle biler i premiumsegmentet.
Vintertestingen i Arjeplog, Sverige, sikrer at bilene tåler selv de mest ekstreme klimatiske forhold. Testkjøringene nær polarsirkelen er en del av en omfattende testplan, som dekker en rekke klimasoner og testruter gjennom et intensivt program. Testene er spesielt skreddersydd for egenskapene til de nye flerbruksbilene, og de arktiske forholdene gir verdifull innsikt for fullføringen av utviklingen. Spesielt i fokus er bilens sikkerhetssystemer som ESP® og bilens dynamikk, i tillegg til komfortelementene rundt ventilasjon og oppvarming av det romslige interiøret.

4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring
Et hovedmål med testing i kaldt vær er å analysere kjøretøyets oppførsel på glatte veier. Sammenlignet med tørr asfalt er veigrepet på snø og is opptil 90 prosent lavere, noe som naturlig nok har stor innvirkning på akselerasjon, stopping og retningsendring.
Innovative fjæringssystemer sørger for en imponerende kjøreopplevelse og bakakselstyringen forbedrer kjøreegenskapene og reduserer snusirkelen betraktelig. Den nye elektriske arkitekturen åpner også for modeller med 4MATIC firehjulstrekk, som ikke bare utvider bilenes bruksområde betydelig, men også sikrer at de oppfyller de høyeste kundekravene uavhengig av værforhold. Alle biler vil være utstyrt med den nyeste versjonen av Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), samt et 800-volts DC-ladesystem og en 22-kW AC-lader.
Et annet fokus er på den termiske styringen og interiørkomforten. Bilene kjøles ned i spesielle kjølekamre før en kjøretur for å sikre at alle systemer fungerer optimalt selv ved svært lave temperaturer. Ladeprosessen er også grundig testet og optimalisert.
Den første konklusjonen etter omtrent halvparten av en flerukers testperiode er at selv på snø og is består bilene selv de mest krevende testsyklusene med glans.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder





























Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
Mercedes-Benz Sprinter fyller 30 år14.2.2025 10:07:53 CET | Pressemelding
I 1995 lanserte Mercedes-Benz modellen Sprinter, en varebil som gjennom årene har stått for kvalitet, innovasjon og variasjon. I 2025 er Sprinter mer allsidig enn noensinne der den også tilbys som helelektriske eSprinter med en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP).
30 år siden Mercedes-Benz introduserte det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP®6.2.2025 14:55:16 CET | Pressemelding
Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® er en milepæl innen aktiv bilsikkerhet. Systemet hadde verdenspremiere i S-Klasse Coupé (C140) i 1995 hvor det ble introdusert som standardutstyr på utgaven med V12-motor. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard.
Nye E-Klasse All-Terrain er nå tilgjengelig for bestilling16.1.2025 10:45:42 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain byr på høyere bakkeklaring, luftfjæring og firehjulstrekk som standard. Nå er den tilgjengelig for bestilling som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Startprisen for utgaven E 300 de All-Terrain Special Edition Plus begynner på 1.055.275,- (ekskl. levering)*. De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av våren 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom