Norsk reiseliv i solid oppsving

Del

Ferske tall viser at antall overnattinger ved kommersielle overnattingssteder nådde rekordhøyder i fjor. Sammenligninger med 2019, det siste normalåret før pandemien, viser en bemerkelsesverdig vekst.

Nordlys over Nyvågar Rorbuhotell
Nordlys over Nyvågar Rorbuhotell Classic Norway Hotels

– Vi er begeistret over å se at norsk turisme har fått et så stort oppsving. Tallene viser at flere velger Norge som sitt reisemål og at reiselivet har gjort et solid comeback etter de tøffe pandemiårene, sier direktør for reiseliv, Aase Marthe J. Horrigmo. 

Desember i sterk vekst 

SSBs overnattingsstatistikk for desember 2024 viser at det var 1,9 millioner overnattinger ved kommersielle overnattingssteder i desember i fjor. Det er syv prosent flere enn i desember 2023, og hele 17 prosent flere enn i desember 2019.  

– Det er godt å se at det er såpass stor økning i en måned som desember. Vi har som mål å spre turismen til ulike årstider, sier Horrigmo, og legger til at reiser i forbindelse med jul og julemarkeder er en av de met ettertraktede formene for turisme i flere av Norges viktigste markeder.  

Det har vært en sammenhengende vekst i utenlandske overnattinger siden april 2023. Denne veksten fortsetter i desember. Da var det i underkant av 650 000 utenlandske overnattinger, noe som tilsvarer en vekst på nesten 50 prosent fra 2019. Det gjør at andel utenlandske overnattinger i en volummessig liten måned, går fra 27 prosent i 2019 til 34 prosent i desember. 

– Norge er for mange et godt reisemål for de som ønsker å oppleve en ekte, tradisjonell jul. Den kalde, klare luften, de sjarmerende julemarkedene og den unike stemningen som følger med vinteren med snø, stjernehimmel og nordlys, gjør Norge til et ideelt sted for å skape minner for livet. Kanskje er det flere som har fått Norge på radaren for en uforglemmelig førjulsreise, sier Horrigmo.  

Beste året noensinne 

Med desembertallene på plass, har man oversikt over hele 2024. Totalt var det 38,6 millioner overnattinger ved kommersielle overnattingssteder, og med det har antall overnattinger nådd et nytt nivå. 

– Dette er et tydelig bevis på at norsk turisme er tilbake og vel så det, og ikke minst er det en bekreftelse på hardt arbeid og innovasjon i reiselivsbransjen, sier Horrigmo.  

Totalt var det 12,4 millioner utenlandske overnattinger i fjor. Det er opp 16 prosent fra 2019. I tillegg var det 26,2 millioner norske overnattinger, noe som er syv prosent flere enn i 2019.  

– Med veksten vi hadde i fjor, blir det svært spennende å følge med i 2025. Vi har all grunn til å være optimistiske, avslutter Horrigmo.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

USA er for tredje måned på rad vårt største utenlandske marked med 84 000 kommersielle overnattinger. Det er 140 prosent over nivået i 2019. Storbritannia er vårt andre største marked, etterfulgt av Tyskland, Sverige og Danmark. Tabellen viser kommersielle overnattinger, sortert etter størst andel desember 2024.
USA er for tredje måned på rad vårt største utenlandske marked med 84 000 kommersielle overnattinger. Det er 140 prosent over nivået i 2019. Storbritannia er vårt andre største marked, etterfulgt av Tyskland, Sverige og Danmark. Tabellen viser kommersielle overnattinger, sortert etter størst andel desember 2024.
Kilde: SSB
Last ned bilde
Ser vi på veksten i de utenlandske kommersielle overnattingene som er gått fra 10,7 millioner i 2019 til 12,4 millioner i 2024, og utenlandske overnattinger via norske fritidsboligformidlere som er gått fra i underkant av 768 000 til i underkant av 1,4 millioner i 2024, representere dette en vekst på hele 2,3 millioner registrerte utenlandske overnattinger hos SSB. Disse er godt fordelt utover 2024.
Ser vi på veksten i de utenlandske kommersielle overnattingene som er gått fra 10,7 millioner i 2019 til 12,4 millioner i 2024, og utenlandske overnattinger via norske fritidsboligformidlere som er gått fra i underkant av 768 000 til i underkant av 1,4 millioner i 2024, representere dette en vekst på hele 2,3 millioner registrerte utenlandske overnattinger hos SSB. Disse er godt fordelt utover 2024.
Kilde: SSB og Innovasjon Norge
Last ned bilde

Lenker

Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Blant våre oppdrag er profilering av Norge som reisemål gjennom Visit Norway og utvikling av en bærekraftig reiselivsnæring gjennom våre tjenester.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye