Veidekke Industri AS skal drifte riksvegene i norddelen av Trøndelag
Fra 1. september 2025 er det Veidekke Industri AS som skal drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense.

Kontrakten er verdt cirka 500 millioner kroner inklusiv merverdiavgift.
Erfaren og lokalkjent entreprenør
– Veidekke Industri AS har også nåværende kontrakt for denne strekningen og er en erfaren entreprenør som har mange driftskontrakter med Statens vegvesen, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i område midt i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
Veidekke får kontrakten etter anbudskonkurranse med forhandlinger. Det var sju entreprenører som meldte seg på konkurransen, seks ble godkjent og leverte tilbud. Fire av disse ble invitert med videre til forhandlinger.
– Tidligere har driftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr laveste pris, så lenge kvalitetskravene er oppfylt, men nå tas nye anskaffelsesformer og utvidede kriterier i bruk. Entreprenørene har konkurrert om å finne de beste løsningene for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt.
Det har vært konkurrert i flere runder, hvor entreprenørene først måtte melde sin interesse for å bli med i konkurransen. Entreprenørene som ble godkjent ble invitert til å komme med et første tilbud som grunnlag for å definere et finalefelt. I siste runde ble det forhandlet med entreprenørene i finalefeltet hvor de fikk mulighet til å optimalisere sine tilbud.
– En slik prosess sikrer både dialog, god kvalitet, utslippskutt og at vi får mest mulig for pengene, understreker Fladvad.
Omfatter 288 kilometer veg
Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.
– Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 km riksveg, hvorav 265 kilometer er riksveg og 23 kilometer er gang- og sykkelveg langs riksveg. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger og riks gang- og sykkelveger med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.
Trafikken på riksvegene i kontrakten har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøy i døgnet.
Kart som viser strekningene kontrakten omfatter. Kart: Statens vegvesen.
Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter
-
All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
-
Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
-
Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
-
Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
-
Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
-
Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
-
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg. Se oversikten her: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
Tidligere pressemeldinger:
Nøkkelord
Kontakter
Per FladvadProsjektleder drift midt
Tel:90835679per.fladvad@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ulykkesoffer åpnet ny veg på Rv. 3 i Østerdalen26.11.2025 13:03:44 CET | Pressemelding
I 2019 var brøytebilsjåfør Fredrik Brun på feil sted, til feil tid, og frontkolliderte med et vogntog på Rv. 3 i Østerdalen. Onsdag klipte han snora for den nye vegen forbi ulykkesstedet i Messeltsvingene.
Søndag flyttes E18-trafikk inn i Stabekklokket25.11.2025 11:07:56 CET | Pressemelding
Til helgen flyttes østgående E18-trafikk inn i Stabekklokket. Det blir første smakebit av nye E18 Vestkorridoren der veien er flyttet under bakken.
E134 Vats får veglys24.11.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen skal montera veglys på E134 i Vindafjord, frå Øvre Vats Bedehus til krysset mot Øygardsvegen.
Her får trafikantane 4,4 kilometer ny E39 i tidleg julegåve22.11.2025 12:01:55 CET | Pressemelding
No rullar trafikken på ny E39 mellom Barhals og Staurset. Strekninga er ein del av den 10,5 kilometer lange parsellen mellom Stormyra og Staurset, som skal stå ferdig hausten 2026.
E16 Bjørum–Skaret åpner for trafikk tirsdag 16. desember21.11.2025 11:29:06 CET | Pressemelding
Delstrekningen E16 Bjørum-Skaret er en firefelts motorvei som gir bedre trafikksikkerhet, kortere reisetid og økt forutsigbarhet mellom Oslo og Hønefoss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom