SpareBank 1 Sør-Norge

Kortforbruket økte med 2,7 prosent: – Reallønnsvekst har gitt styrket kjøpekraft, sier sjeføkonom

Del

Bankkundenes kortforbruk øker omtrent like mye som inflasjonen. Det viser at folk bruker en del av reallønnsveksten til å vedlikeholde et forbruk omtrent på samme nivå som tidligere, forklarer sjeføkonom Kyrre M. Knudsen i SpareBank 1 Sør-Norge.

Kyrre M. Knudsen - Sjeføkonom i SpareBank 1 Sør-Norge
Kyrre M. Knudsen - Sjeføkonom i SpareBank 1 Sør-Norge Jan Inge Haga

Ferske tall fra SpareBank 1 Sør-Norge viser at forbruket med bankkort har økt med 2,7 prosent fra 2023.

Dette er basert på en analyse av transaksjoner på debetkort i banken i perioden september til november i 2024, sammenlignet med samme periode året før. Det er kundemassen i Rogaland, Vestland og Agder som utgjør tyngden av utvalget.

Økning i forbruk på linje med inflasjonen

Debetkort-forbruket til SpareBank 1 Sør-Norge sine kunder er en dermed omtrent på linje med inflasjonen, som har vært på litt i underkant av 3 prosent i samme periode.

Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen i SpareBank 1 Sør-Norge mener utviklingen henger sammen med at folk i stor grad opplever jobbtrygghet.

– En lav arbeidsledighet og gode lønnsoppgjør har gitt reallønnsvekst og en styrket kjøpekraft for husholdningene. Videre har renten vært uendret i år, mens den økte i fjor, sier han.

Husholdningenes sparerate steg nylig til 8,3 prosent, ifølge nylige tall fra SSB. Knudsen ser forbruksøkningen i sammenheng med disse tallene.

– Det viser at folk trygger økonomien sin og bygger buffere når de får mer disponibel inntekt. Men forbrukstallene våre indikerer altså at en del av reallønnsveksten også går til å vedlikeholde et forbruk på omtrent samme nivå som tidligere, forklarer sjeføkonomen.

– Vi skal samtidig huske at det er store individuelle forskjeller bak disse gjennomsnittlige tallene. Noen har måttet nedjustere forbruket alle steder de kan, andre har ikke trengt å gjøre så store endringer, nyanserer han.

Dagligvarer trekker opp

Kjøp av dagligvarer trekker opp det samlede forbruket. Vi brukte 2,9 prosent mer på dagligvarer i september til november i år enn samme periode i fjor.

– Inflasjonen på dagligvarer har vært enda litt høyere enn den generelle inflasjonen i norsk økonomi. Det er interessant at vi reelt sett bruker noe mindre på dagligvarer nå enn vi gjorde i fjor, inflasjonen tatt i betraktning. Det kan være et tegn på at forbrukerne blir stadig mer prisbevisste i sine dagligvareinnkjøp, forklarer Kyrre M. Knudsen.

Dagligvare er den klart største kategorien i undersøkelsen. Rundt 31 prosent av debetkortforbruket i analysen, hittil i år, har gått til kjøp dagligvarer.

Nøkkelord

Bilder

Kyrre M. Knudsen - Sjeføkonom i SpareBank 1 Sør-Norge
Kyrre M. Knudsen - Sjeføkonom i SpareBank 1 Sør-Norge
Jan Inge Haga
Last ned bilde

Om SpareBank 1 Sør-Norge

SpareBank 1 Sør-Norge er en av landets største sparebanker, med medarbeidere og kontorer i hele landsdelen.

Våre røtter går tilbake til første halvdel av 1800-tallet, da de første bankene ble opprettet i Norge. Vi gir kraft til vekst og utvikling i lokalsamfunn og til kunder rundt oss, enten de er privatpersoner, bedrifter eller organisasjoner.

SpareBank 1 Sør-Norge er et resultat av en rekke sammenslåinger. Konsernet ble dannet da SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank 1 Sørøst-Norge slo seg sammen 1. oktober 2024.

Følg pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SpareBank 1 Sør-Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye