Bratt læringskurve for elektrisk vegprosjekt
Vegvesenet lovte norsk rekord i elektrisk vegbygging før arbeidet med miljøgata i Gran startet i januar 2024. Nå åpner miljøgata. Ble det rekord?
Det er første gangen all graving og massetransport er utført med elektriske maskiner. Så ja, vi har satt norsk rekord i elektrisk vegbygging, sier prosjektleder Pål Steinar Karlsen i Statens vegvesen.
Den storstilte bruken av utslippsfrie anleggsmaskiner har sørget for mye oppmerksomhet. Nå deler prosjektet foreløpige erfaringer om det elektriske vegarbeidet. Den endelige erfaringsrapporten skal være klar i februar/mars. Torsdag denne uka åpner samferdselsminister Jon-Ivar Nygård miljøgata i Gran på Hadeland.
- Vi har ladet 400 000 kWh. Slik har prosjektet spart 290 tonn CO₂. Det tilsvarer utslippet fra 150 personbiler i et år, sier prosjektleder Mathilde Christensen i Hafslund og byggeleder Håvard Vaaje i Statens vegvesen.
Dyrere og tregere
Anlegg Øst Entreprenør AS legger ikke skjul på at erfaringene med de elektriske anleggsmaskinene er blandet. De elektriske maskinene er to til tre ganger dyrere i innkjøp enn dieselmaskiner. Samtidig medfører behov for lading i løpet av arbeidsdagen, at maskinførerne ikke kan jobbe like mange timer som med en dieselmaskiner.
- Tekniske problemer og behov for å lade, har gjort at vi har brukt 30- 40 prosent lengre tid. Timeprisen er 50-60 prosent høyere enn for tilsvarende dieselmaskiner, sier prosjektleder Jøran Jørgensen i Anlegg Øst Entreprenør.
Det er også lang ventetid for å få nye maskiner. Det har vært en del trøbbel med maskinene som er bygd om fra diesel til elektrisitet. Det har også vært noen utfordringer med å lade maskinene.
- Arbeidet i Gran vært en nyttig erfaring vi tar med oss når vi skal legge inn anbud om nye jobber med nullutslipp, sier Jørgensen.
Entreprenøren får dekket mye av ekstrakostnadene gjennom forsknings- og utviklingsmidler som Statens vegvesen har fått gjennom regjeringens satsing på utslippsfrie anleggsplasser.
Bratt læringskurve
Læringskurven har vært bratt for Vegvesenet, Hafslund og Anlegg Øst Entreprenør. Dette er de viktigste erfaringene:
- De ombygde dieselmaskinene har vært mindre driftssikre enn maskiner som er bygd som elektriske fra starten. De sistnevnte maskinene fungerer derfor mye bedre.
- Elektriske anleggsmaskiner må lades sakte over natta for å fungere når det er kaldt, og for å flest mulig effektive driftstimer.
- Alt må planlegges i god tid. Det er viktig å være tidlig ute for å få alt nødvendig utstyr på plass. Det gjelder særlig den provisoriske nettstasjonen.
- Markedet for elektriske maskiner er fortsatt umodent. Det er begrenset tilgjengelighet og kompetanse, samt mer feil og driftsstans på disse maskinene enn dieselmaskiner.
- Foreløpig funger ulike ladeapper ikke optimalt.
- Tilnærmet utslippsfri bygging av veg er mulig, men det tar noe lengre tid og er mer kostbart enn ved bruk av tradisjonelle dieselmaskiner.
Det har vært utfordrende for entreprenøren å holde framdriften oppe. Det kommer ikke som noen overraskelse på Vegvesenet.
- Vi la inn ekstra tid til anleggsarbeidet da vi planla prosjektet. Det har vært krevende å holde framdriften oppe samtidig som prosjektet har måtte løse flere tekniske problemer underveis, sier Vaaje.
Vegvesenet åpner den nye bygata i Gran noen uker senere enn planlagt. Flere uker med streng kulde, forsinket etablering av nettstasjonen, og endringer i byggeplanen forklarer dette. Det er altså ikke bare utfordringer med elektrisk utstyr som har medført forsinkelsen.
Stor interesse
Anlegget på Gran var det første utbyggingsprosjektet Hafslund leverte ladeutstyr til. I løpet av året har det kommet 14 nye prosjekter hvor selskapet leverer hurtigladere og mobile batterihengere.
- Interessen for utslippsfrie anlegg er stor og økende, sier Christensen.
Krav om nullutslipp i 2028
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kommer til Gran torsdag 19. desember for å åpne miljøgata. For et år siden markerte han oppstarten for prosjektet med å tenne ei julegran med strøm fra en av ladestasjonene i prosjektet. Statens vegvesen vil fra 2028 i hovedsak stille krav om nullutslippsmaskiner i alle nye utbyggingsprosjekt. Med flere elektriske vegprosjekt er det håp om at kostnadene vil gå ned og maskinene bli bedre.
– Vi må få ned utslippene fra anleggsbransjen, og da er prosjekter som dette avgjørende. Erfaringene fra Gran er svært viktige å ha med seg når andre veiprosjekter skal over på utslippsfrie anleggsmaskiner. Jeg tror vi kommer til å se en tilsvarende utvikling for anleggsmaskiner som vi har hatt for elbiler de siste ti åra, sier Jon-Ivar Nygård.
FAKTABOKS:
- Miljøgata i Gran sentrum på Hadeland er et av flere pilotprosjekt for utslippsfritt anleggsarbeid med støtte fra Samferdselsdepartementet.
- Statens vegvesen, Hafslund og Anlegg Øst Entreprenør AS har testet ut ny teknologi.
- All graving og massetransport er for første gang utført kun med elektriske maskiner.
Nøkkelord
Kontakter
Håvard VaajeByggeleder, Statens vegvesen, Miljøgate Gran
Tel:92240249havar.vaaje@vegvesen.noMathilde Knobel ChristensenHafslund Boost
Tel:97424319Mathilde.Knobel.Christensen@hafslund.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nye krav til drift og vedlikehald16.12.2024 10:04:27 CET | Pressemelding
Standard for drift og vedlikehald av riksvegar (R610) er revidert. Det inneber nokre nye krav i kontraktane, men ikkje før i 2026.
Forventar framleis stengde vegar på Vestlandet måndag morgon16.12.2024 00:13:45 CET | Pressemelding
Skred stengjer mange vegar på Vestlandet søndag kveld og natt. Det vert også store utfordringar for morgontrafikken måndag med uvêr og stengde vegar.
Elektrisk vegbygging 70 grader nord13.12.2024 14:55:35 CET | Pressemelding
Tester nullutslippsmaskiner i arktisk klima. Målet er mer kunnskap, mindre utslipp og raskere omstilling av bransjen.
Startar utbetring av Åsbrekkegjelet-Skromle bru13.12.2024 09:32:57 CET | Pressemelding
Statens vegvesen startar no å utbetra E16-strekninga Åsbrekkegjelet-Skromle bru i Voss herad.
Skal sette opp 750 meter med fanggjerder i Drivdalen13.12.2024 08:16:30 CET | Pressemelding
I 2025 skal det settes opp cirka 750 meter med fanggjerder rett nord for fangvollen som ble etablert tidligere i år ved Vårstigen rasteplass i Oppdal kommune.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom