Bredt innhold i norske nettaviser og stor variasjon hos lokalradioene
Saker om næring, beredskap og politikk får mest plass i nettavisene, som i sum har en bred innholdmiks, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet. Innhold i lokalradioer er også kartlagt, og rapporten viser store variasjoner blant ulike radiotyper.
Medietilsynet har i samarbeid med Infomedia for andre gang kartlagt innholdet i norske redaktørstyrte medier, som en del av Mediemangfoldsregnskapet. Blant annet er det gjort analyser av nesten 2,7 millioner artikler, som ble publisert i vel 250 nettaviser i 2023. Hovedkonklusjonen er at nettavisene har en bred miks av innhold, som bidrar til å dekke grunnleggende informasjonsbehov i samfunnet.
– Dette er viktig for at nyhetsmediene skal oppfylle sin demokratiske rolle. Vi ser at lokalaviser, regionaviser, nasjonale nisje- og breddeaviser, og allmennkringkasterne NRK og TV 2 utfyller hverandre, og i sum tilbys et variert nyhetsinnhold av demokratisk verdi, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Ulike tematiske tyngdepunkter i bredde- og nisjeaviser
For alle nettavisene samlet, var næring det mest omtalte temaet i 2023, i likhet med i 2021. På andre plass kom beredskap, mens politikk var det tredje største temaet.
– At beredskap har vært mer omtalt det siste året, kan skyldes økt søkelys på beredskapssituasjonen etter Russlands invasjon av Ukraina og en periode med mye ekstremvær, sier Velsand.
Analysen viser forskjeller mellom ulike typer medier. For breddemediene samlet, der blant annet VG, Aftenposten og Nettavisen inngår, var idrett det mest omtalte temaet i 2023. Nisjemediene har andre tematiske tyngdepunkter, og har blant annet mye stoff om næringsliv.
Store ulikheter mellom forskjellige typer lokalradioer
Nytt i årets rapport er at Medietilsynet har analysert innholdstilbudet til norske lokalradioer, både gjennom en manuell analyse innholdet i 40 radioer, og en spørreundersøkelse som gikk til alle som har lokalradiokonsesjoner i Norge. Analysen er gjort for ett døgns innhold.
– Her er det viktigste funnet at lokalradio er en svært heterogen og sammensatt bransje, både når det gjelder innhold, organisering, størrelse og finansiering, sier Velsand.
66,5 prosent av innholdet i de analyserte lokalradioene var musikk, mens 25,5 prosent var verbalt redaksjonelt innhold. Underholdning og kultur er det temaet som får størst plass både i allmennradioer, kommersielle radioer og skole- og studentradioer, med mellom 40 og 56 prosent av innholdet. Naturlig nok er livssyn hovedtemaet i livssynsradioer, med nær 85 prosent. 22 av de 40 undersøkte lokalradioene sendte lokalt innhold, og ti av dem sendte lokale nyheter, i det døgnet som undersøkelsen favner.
Rapporten viser at det er stor variasjon i lokalradioenes rammevilkår. Noen få aktører sysselsetter halvparten av de de lønnede årsverkene, mens en stor andel av lokalradioene baserer seg på frivillig innsats.
NRK spiller mest norsk musikk
Rapporten har også sett på forhold i nasjonal radio. De fleste kanalene i P4-gruppen og Bauer Media er musikkdrevne, der hovedkanalene P4 og Radio Norge har størst andel verbalt stoff, med henholdsvis 23 og 22 prosent. De største NRK-kanalene har en vesentlig høyere andel verbalt stoff, med 35 prosent for NRK P1, og 92 prosent for NRK P2.
NRK har også en betydelig større andel norsk musikk enn de øvrige nasjonale radioaktørene. Mens godt over 50 prosent av musikken i NRK P1 og NRK P3 var norsk i 2023, hadde P4 en norskandel på 30 prosent. Radio Norge er den av de nasjonale radioaktørenes hovedkanaler som spiller minst norsk musikk, med kun tre prosent.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noMarie Therese Lilleborgeseniorrådgiver, avdeling for innsikt og analyse
Tel:90039802marie.therese.lilleborge@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Nå kan lokale lyd- og bildemedier søke om 23,8 millioner kroner10.12.2024 10:02:45 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå opp for at lokalradio og lokal-tv kan søke om støtte for 2025. Støtte kan også tildeles podkast og ikke-direktesendte bildeprogram som retter seg mot et lokalt publikum.
Medietilsynet sanksjonerer tre lokale kringkastere6.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To lokal-tv-kanaler har fått advarsel og en lokalradio-kanal må betale gebyr etter at Medietilsynet har hatt tilsyn med reklamereglene hos lokale kringkastere.
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom